هک رشد تبدیل به کلمه اصلی استارتاپ‌ها شده است. چرخش (Pivoting) و تکرار (Iterating) را فراموش کنید. در حال حاضر همه‌چیز در گرو هک رشد است.
برای کسانی که این کلمه را بیش از هزاران بار شنیده‌اند شاید آزاردهنده باشد و البته به همان میزان گیج‌کننده برای کسانی که تاکنون در مورد آن چیزی نشنیده‌اند.
بخواهید یا نه، هک رشد در حال اتفاق افتادن است. به همین دلیل است که هرساله چندین استارتاپ جدید را می‌بینیم که نرخ رشدهای بسیار زیادی که با عقل جور درنمی‌آید دارند. درست مثل فیس‌بوک


چه کنیم تا شرکت مان همواره سیر صعودی رشد داشته باشد؟


بعدازآن می‌رسیم به اوبر:

چه کنیم تا شرکت مان همواره سیر صعودی رشد داشته باشد؟


تعداد کاربران اوبر (منبع)

هک رشد چند سالی است که مطرح شده است اما به‌شدت در حال استفاده است. همه استارتاپ‌ها به دنبال هکرهای رشد هستند.
دلیل این موضوع هم واضح است! آن‌ها هم می‌خواهند رشد فوق‌العاده سریعی را تجربه کنند و میلیون‌ها کاربر جذب کنند و سود هنگفتی ببرند.
اما منظور از هک رشد دقیقاً چیست؟ حالا وقت آن است که به سراغ پاسخ این سؤال برویم. ما حتی در ادامه به شما خواهیم گفت چگونه باید این کار را انجام دهید.
تعریف هک رشد
در این آدرس می‌توانید به تعریف کامل و دقیقی از هک رشد دست پیدا کنید اما برای جمع‌بندی، به مواردی در اینجا اشاره می‌کنیم.
تنها ۵ سال از عمر این عبارت می‌گذرد. شان الیوت در سال ۲۰۱۰ زمانی که به دنبال عنوانی برای یک موقعیت شغلی می‌گشت از این عبارت برای اولین بار استفاده کرد.
می‌توان گفت خود شان الیوت اولین هکر رشد است. او به‌عنوان مشاور به استارتاپ‌های زیادی ازجمله دراپ باکس کمک کرده تا به شتاب زیادی در رشد دست پیدا کنند.
اگرچه هرزمان که او استارتاپی را برای یافتن یک ماجراجویی و کار جدید ترک می‌کرده، اوقات سختی را برای پیدا کردن جایگزین کار قبلی می‌گذرانده است. شان کسی بود که مسئول رشد در استارتاپ‌ها بود.
او وقتی به دنبال کار جدید می‌گشت، آگهی‌های متعدد و مختلف شغلی را نگاه می‌کرد ولی همه به دنبال بازاریاب بودند؛ اما یک بازاریاب نمی‌توانست از پس چنین کاری برآید.
محصولات نرم‌افزاری مدرن در بسیاری از جنبه‌ها ازجمله شیوه توزیع، نسبت به محصولات سنتی متفاوت هستند. بازاریاب‌ها فکر می‌کنند باید بودجه، دخل‌وخرج، نرخ تبدیل و … را مدنظر قرار داد. یک بازاریاب رشد به هیچ‌یک از این‌ها توجه نمی‌کند.
شان به قول خودش به دنبال کسی بود که قطب‌نمایش فقط به یک سو اشاره داشته باشد: «رشد».
رشد، معیار مرگ و زندگی استارتاپ‌ها است و این معیار تنها معیاری است که یک بازاریاب رشد به آن توجه دارد. یک مهندس به همان اندازه می‌تواند هکر رشد باشد که یک بازاریاب. تنها چیزی که مهم است این است که آن‌ها بر چه چیزی تمرکز می‌کنند.
بر اساس فرهنگ استارتاپی آن‌ها باید روش‌هایی تحلیلی، ارزان‌قیمت، خلاقانه و مبتکرانه را به‌کارگیرند تا تعداد مشتریان شرکت را افزایش دهند. این، تنها چیزی است که هکر رشد آن را انجام می‌دهد.
برای اینکه درک کنید واقعاً یک هکر رشد به چه چیزهای می‌تواند دست پیدا کند و اینکه طرز فکر شما برای به کار بستن آن‌ها در کسب‌وکارتان چگونه باید باشد در قسمت‌های بعدی این مقاله نمونه‌هایی از هک رشد که به شکل صحیح انجام شده‌اند را برای شما بیان خواهیم کرد.