اگر کسب و کارتان رو به رشد است و با موفقیت مرحله اول شروع کسب و کار را پشت سر گذاشتید، آماده مرحله بعدی باشید تا بتوانید کسب و کارتان را گسترش دهید. راه‌های بسیار زیادی برای گسترش کسب و کار وجود دارد اما پنج روش زیر برگزیده و منتخب هستند که به بررسی آنها خواهیم پرداخت:۱- ایجاد شعب دیگر از کسب و کارتان با ایجاد شعب جدید می‌توانید تقاضاهای محلی بیشتری را شناسایی و به خود جذب کنید، در نتیجه میزان فروش و سودتان را افزایش دهید.

۲- تحت لیسانس کمپانی‌های بزرگ باشید تحت لیسانس یا تحت امتیاز، به تولید محصول (یا ارائه خدمات) با کسب  اجازه از مالک معنوی و صاحب امتیاز اولیه فناوری تولید آن محصول گفته می‌شود. اگر تحت لیسانس برندهای معروف کار کنید، می‌توانید از هزینه‌های تولیدی خود بکاهید. این کار همچنین از ریسک‌های فروش محصولاتتان خواهد کاست وو نیاز کمتری به بازاریابی دارید.

۳- تنوع در ارائه محصولات و خدمات تنوع استراتژی عالی برای گسترش کسب و کارتان است. ارائه محصولات و  خدمات مکمل همدیگر می‌تواند راه حل مناسبی باشد. این بدین  معناست که محصولاتی را که تکمیل کننده محصول شما هستند (مثل رم برای موبایل، کلاه برای ست لباس ورزشی و …) را ارزیابی و اقدام به فروش پک محصولات خود کنید.

۴- با شرکت‌های دیگر ادغام شوید یک دست صدا ندارد، سعی کنید با دیگر کمپانی‌های بازار وارد مذاکره شوید و به آنها  پیشنهاد تقسیم سود در ازای همکاری مشترک را بدهید و با آنها ادغام شوید. در کشورهای اروپایی از این امر برای ایجاد یک قدرت اقتصادی برتر در راستای انجام پروژه‌های بزرگ اقتصادی استفاده می‌شود. از دیگر فواید این پیوستگی،، تخصصی نمودن شرکت‌ها و تعیین یک هدف مشترک می‌باشد.

۵- حضور خود را در فضای مجازی گسترش دهید با استفاده از فناوری خاص شبکه، مانند موتورهای جستجو و عاملان  هوشمند، مشتریان می توانند اطلاعات موردنیاز برای تصمیمات خود را با کمترین زمان و هزینه به دست آورند. اکثر مواقع مشتری‌ها کسب و کار مورد نظر را از طریق جست و جو یا "گوگل کردن" در فضای ایترنت پیدا می‌کنند.. بدون شک حضور هر چه بیشتر در فضای اینترنت می‌تواند برند شما را در میان کاربران اینترنی مطرح کند و در نتیجه تقاضای محصولات و خدمات شما افزایش خواهد یافت. در نهایت می‌توان گفت که از آنجایی که حفظ مشتریان بر رشد و سوددهی تاثیر می گذارد، اعمال راهبردهای اثربخش حفظ مشتریان در محیط تجارت الکترونیک برای کسب و کارها ضروری و غیرقابل انکار است.