ثروت یک واژه و اصطلاح کلی است که معنای متفاوتی دارد. اگر از ما بپرسند ثروت به چه معناست، پاسخ های متعددی برای آن وجود دارد. بسته به نوع سوال و اینکه چه کسی آن را می پرسد، به سوال پاسخ می دهیم. اما اگر بگویند ثروت واقعی چیست؟ شاید نتوانیم پاسخ درستی به آن بدهیم.

بسیاری از مردم در سوال ثروت واقعی چیست؟ معتقدند داشتن پول به معنای ثروت است. حتی بعضی از مردم معتقدند ثروت به میزان پولی گفته می شود که نیازهای اصلی آنها را برطرف کند. اما در بین همه نظریات گاهی پاسخ برخی از افراد قابل تامل است. کسانی که ثروت را نه مادیات، بلکه داشته هایی همچون خانواده، فرزند و یا دوستان می دانند.

 

معنای ثروت واقعی از نظر افراد موفق

رابرت کیوساکی (Robert Kiyosaki) یک مولتی میلیاردر و نویسنده کتاب مشهور پدر فقیر (Rich Dad, Poor Dad) است. او در در مورد ثروت می گوید: «ثروت واقعی به این معناست که اگر کار نکنید تا کی می توانید دوام بیاورید». شاید تعریف او به این معنا باشد که اگر جایی برای خوابیدن، غذایی برای خوردن و لباسی برای پوشیدن داشته باشیم، ثروت واقعی را در اختیار داریم.

باکی فالر (Bucky Fuller) هم یک نظریه پرداز در حوزه موفقیت است که معتقد است ثروت واقعی یعنی قابلیت دوام آوردن به مدت X روز دیگر. رابرت کیوساکی از نظریات باکی الهام گرفته است. او می گوید: ثروت واقعی نسبت مستقیمی با قدرت دارد. اگر شما امروز کار نکنید، تا چند وقت می توانید به همین روالی که دارید، زندگی کنید؟ به تعداد روزهایی که میتوانید بدون کار کردن دوام آورید، ثروت  واقعی می گویند.

توضیحات افراد موفق در مورد ثروت واقعی

رابرت کیوساکی یکی از کارآفرینان موفق است میزان دارایی او را ۸۰ میلیون دلار تخمین زده اند. او می گوید اگر میخواهید به ثروت واقعی دست پیدا کنید، نباید به آنچه دارید، اکتفا کنید. اگر یک کارمند هستید و از حقوقتان حتی اگر از حقوق همکارتان بیشتر است، اکتفا کنید، هیچ گاه ثروتمند نمی شوید.

رابرت کیوساکی در سن ۴۷ سالگی خود را بازنشسته کرد. سپس مشغول تدرس اصول بدست آوردن ثروت و تفریح و مسافرت شد. او زمانی موفق شد به هدفش که همان ثروتمند شدن بود، دست پیدا کند که میزان ثروتش را برآورد کرد. وقتی فهمید اگر نتواند بدون کار کردن به زندگی عادی ادامه دهد، پس تلاشش را برای بدست آوردن ثروت بیشتر کرد.

 

ثروت و واقعی و زندگی مانی خوشبین

مانی خوشبین یک ایرانی ثروتمند مقیم آمریکاست. او در نوجوانی به همراه خانواده راهی نیویورک شدند. اما چون خانه و کاشانه ای نداشتند، مدتها در یک اتومبیل زندگی می کردند. زندگی سخت و شرایط دشوار بی خانمانی باعث شد تا مانی خوشبین تمام تلاش خود را برای بدست آوردن ثروت واقعی به کار بندد.

او در سن ۱۹ سالگی وارد کار ساختمانی شد. پس از اینکه توانست مقداری پول پس انداز کند، یک ساختمان قدیمی را خریداری کرد. سپس این ساختمان را نوسازی کرد و آن را با قیمت بالا فروخت. طی چندین سال مانی خوشبین به یکی از میلیونرهای آمریکا تبدیل شد.

یکی از مفاهیم کلیدی برای بدست آوردن ثروت، درک این است که پول هدف نیست. بله درست است، من گفتم، پول هدف نیست. اغلب مردم به من می گویند که می خواهند پول بدست آورند. با این حال، می دانم که این تنها پول نیست که آن ها واقعا پس کسب از آن می خواهند.

این چیز هایی است که با پول می توان آن را خرید و هم چنین داشتن آزادی زمان برای انجام دادن کاری است که آن ها واقعا می خواهند. در حالی که ممکن است شما فکر کنید این تفاوت ناچیز است، در واقع به همین دلیل است که بسیاری از مردم هرگز ثروتمند نمی شوند. اکثر ما در طول دوران کودکی خود فکر می کردیم که نکته اصلی پول در آوردن این است که آن را جایی سپرده کنیم و برای خودمان لانه ای بسازیم. ما حالا پول را به عنوان یک نوع بیمه در برابر شانس بد، حوادث و یا سالخوردگی زمانی که دیگر نمی توانیم کار کنیم، تلقی می کنیم.

با این حال، آن را در تمام زندگی خود را می شنویم تا آن که حتی بدون درک آن بخشی از روند فکر ما شود. افراد ثروتمند می دانند که این کلیشه دقیقا عقب مانده است – شما باید به آن چه که می توانید بدست آورید قبل از این که ببینید این اتفاق در زندگی شما رخ می دهد، باور داشته باشید. آن ها می دانند که ” اعتقاد دیدن است”.

آیا این بدان معنا است که ثروتمندان مهارت خاص یا دانش خاصی دارند؟ نه – اما برخی ویژگی های کلیدی دارند که به آن ها کمک می کند ثروتمند شوند

معنای ثروت شدن برای هر کدام از ما متفاوت است. در کل اگر تعریف شما از ثروتمند شدن چیزی بجز پولدار شدن است، شاید هیچوقت به معنای واقعی پولدار نشوید. زیرا پولدار شدن و ثروتمند شدن دو مقوله متفاوت هستند. اگر تعریف شما از ثروتمند بودن داشتن حال خوب  و نداشتن نوسان‌های زیاد در زندگی است، باید به دنبال تعادل در زندگی باشید. یعنی به بعد‌های مختلف زندگی‌تان بپردازید تا بتوانید به احساسی خوب و ماندگار برسید. یعنی زندگی‌تان را از لحاظ مالی، خانوادگی، ارتباطات، معنویت، مسائل جسمی، تفریح و…به یک حالت متعادل برسانید.

مقالات مرتبط:

مهارت نه گفتن

تاثیر لبخند در کسب و کار

ثروت هماهنگ چیست

روانشناسی ثروت

عزت نفس چیست

تاثیر نظم در موفقیت و زندگی

کارما چیست

تاثیر لبخند در روابط اجتماعی و زندگی

مدیریت زمان

افزایش اعتماد به نفس

فن بیان چیست

پولسازی

می‌خواهید پولدار شوید و ثروت را در پولدار شدن می‌دانید؟ بنابراین بهتر است برای پاسخ به این سوال که چه زمانی واقعا پولدار می‌شوید، به دنبال متخصص پول و ثروت بروید. ما این کار را برای شما انجام داده‌ایم. البته شاید برای شما این تعریف در نگاه اول عجیب به نظر برسد، اما معانی زیادی در پی این کلمات نهفته است. لطفا با دقت بیشتری آن را مطالعه کنید! شاید بهتر است آن را چند بار بخوانید.