مدیریت خرج و مخارج یکی از مهم‌ترین چالش‌های زندگی هر فرد است. اینکه چه شغلی داریم و درامد ما از چه محل است، تنها بخشی از این مقوله است. آنچه اهمیت دارد آن است که بدانیم چطور هزینه‌های خود را مدیریت کنیم و کیفیت درآمدی خود را بالا ببریم. رابرت کیوساکی در کتاب چهار راه پول سازی به شمای کلی از نحوه کسب درآمد اشاره می‌کند. سپس ترجیحات افراد مختلف جهت حضور در هر یک از بخش‌های درآمدزا را موردبررسی قرار می‌دهد. در ادامه، به راه‌های بهبود کیفیت درامد هر فرد می‌پردازد و تمایز ثروتمند و پولدار را نمایان می‌سازد. دستاورد کلی این کتاب، آشنایی با نحوه‌های مختلف کسب درآمد و شناخت روحیات هر شخص جهت حضور در این بخش‌ها است. همچنین با این کتاب می‌توانید هوش مالی و نحوه مدیریت درامد خود را بیاموزید و مسیر ثروتمند شدن خود را بیابید.


خلاصه کتاب چهارراه پول سازی

هر یک از ما برای اینکه هزینه‌های زندگی خود را پوشش دهیم لازم است درآمد داشته باشیم. ولی فرقی که میان درآمد و هزینه وجود دارد آن است که ممکن است درآمدی نداشته باشیم ولی هزینه همیشه وجود دارد. نکته دیگر آن است که هزینه‌ها با توجه به رشد درآمد تغییر می‌کند.

بنابراین یک انسان با سطح درآمدی بالاتر هزینه‌های بیشتری هم دارد. کیوساکی در این کتاب بخش‌های مهمی از آموزه‌های کتاب پدر پولدار پدر بی‌پول را بکار می‌گیرد.

اینکه بهتر است پول برای ما کار کند نه ما برای پول. از تجربیات خود تا ثروتمند شدن می‌گوید. برای ثروتمند شدن نیازی نیست حتماً سرمایه زیادی داشته باشیم یا حتی مدرک خاص دانشگاهی داشته باشم. می‌توانیم بدون سرمایه، کار خود را کم‌کم راه‌اندازی کنیم.

آنچه به ثروتمند شدن ما کمک می‌کند اشتیاق به یادگیری و بهره‌گیری از هوش مالی است و اینکه بدانیم کدام یک از چهار راه پول سازی مناسب ماست.
چهار راه پول سازی کدامند؟

انسان‌ها با توجه به ویژگی‌های فردی و روحیات متفاوت، دریکی از چهار راه پول سازی قرار می‌گیرند:

    گروه کارمندان و کارگران
    گروه استادکاران و مشاغل آزاد
    گروه پیمان‌کاران و شرکت داران بزرگ و کارآفرینان
    گروه سرمایه‌گذاران

خلاصه کتاب چهار راه پول سازی رابرت کیوساکی

 

 شرایط زیر را به مدت 2 دقیقه تصور کنید:
شما آنقدر پول دارید که دیگر به فکر چطور پول کسب کردن نیستید، بلکه تنها به فکر  راه هایی برای خرج کردن پولتان هستید…

سخت است؟ بله،میدانید چرا؟ چون تا حالا کمتر کسی را دیده ایم که چنین شرایطی در زندگی داشته باشد، بنابراین هرگز خودمان را در چنین شرایطی تصورنکردیم که آنقدر زیاد پول داشته باشیم تا به فکر چطور خرج کردن باشیم تا چطور بدست آوردن پول.

شاید تعجب کنید، اگر بدانید همین شرایط غیرممکن فعلی برای شما (برای این  فـعـلـی  چون بعد از خواندن این مطلب دیگر غیرممکن نخواهد بود برایتان)، یکی از بدیهی ترین و ابتدایی ترین شرایط زندگی میلیون ها نفر در دنیا است. پس چرا شما جزو یکی از آنها نباشید؟

شما که درحال مطالعه این مطلب هستید، مطئنا ظرفیت و استعداد بدست آوردن و خلق چنین شرایطی در زندگی را دارید، زیرا اگر نداشتید هرگز این مطلب را مطالعه نمیکردید.

یکی از مهم ترین چیزهایی که باید بدانید (به عنوان پیشفرض) این است که پول نقش چندانی در خـلــق چنین وضعیتی ندارد. باز هم تعجب کردید؟ چند نفر را می شناسید که در قرعه کشی بزرگی برنده شدند و پول هنگفتی بدست آوردند اما بعد از مدت کوتاهی نه تنها پولشان را از دست دادند، بلکه شرایط زندگی شان هم از چیزی که بود بدتر شد.

از هنرپیشه های معروف سینما تا ورزشکاران بنام دنیا.
برای مثال مایک تایسون اسطوره و قهرمان بوکس سنگین وزن جهان، به صورت باورنکردنی و در مدت کوتاهی رکورد درآمد ورزش بوکس را شکست و توانست تبدیل به ثروتمندترین ورزشکار در طول دوران حرفه ای خودش شود.

اما؛ این تازه اول ماجرا بود.
پول زیاد نه تنها ثروتمندتر اش نکرد، بلکه باعث شد تا مرز ورشکستگی پیش برود ! این یک مثال خیلی ساده برای “پول باعث پولدار شدن تان نمیشود” بود برای اینکه باور کنید، برای پولدار شدن، به پول نیاز ندارید، به تنها چیزی که نیاز دارید ماشین پولسازی قدرتمندی است که در این مقاله میخوانید.

در مورد مایک تایسون؛ درآمد و زندگی حول یک استراتژی ساده می چرخید :

مبارزه کن => پول بدست بیار => خرج کن => مبارزه کن …

یک حلقه ی کاملا بسته که هرگز نمیتوانست از آن خارج شود، اما به نظر شما زندگی ما چطور است؟

کار کن => پول بدست بیار => خرج کن => کار کن …

چه تشابهی !
آیا شما هم فکر میکنید این استراتژی نه تنها باعث موفقیت شما نمیشود، بلکه باعث شکست مالی در دراز مدت خواهد شد؟ کاملا درست فکر کردید… همینطور است. یک استراتژی غلط برای هیچکس فرق قائل نمیشود و نتیجه یکسانی برای هر فردی که از آن استفاده کند، به بار خواهد آورد.

اما در این مقاله، میخواهیم شما را با بزرگترین و قدرتمندترین ماشین پولسازی دنیا آشنا کنیم و روش استفاده از آن را به شما آموزش دهیم، تا بدانید چطور به همراه توده مردم وارد چرخه کاملا اشتباه ثروتمند شدن (یا حداقل احساس کردن) نشوید، بلکه کاری کنید حتی بدون شما هم پول در حال تولید شدن شود.

شما در این مقاله یاد میگیرید، چطور چرخه ای مانند چرخه زیر تشکیل دهید :

بعد از راه اندازی ماشین پولسازی
پول بدست آمده => بدست آمدن پول بیشتر => بدست آمدن پول بیشتر و …

لازم به ذکر است، راه اندازی چنین چرخه ای چنان ساده و راحت است که شاید حتی تصورش هم برایتان سخت باشد… اما شدنی است.

اگر میخواهید یکبار برای همیشه، دیگر زمان تان را با پول مبادله نکنید و زمانتان را صرف کارهای مهم تر زندگی تان کنید، این مقاله کمک بزرگی به شما خواهد کرد.

خیلی راحت صاحب قدرتمندترین ماشین پولسازی دنیا شوید :

مقالات مرتبط:

مهارت نه گفتن

تاثیر لبخند در کسب و کار

ثروت هماهنگ چیست

روانشناسی ثروت

عزت نفس چیست

تاثیر نظم در موفقیت و زندگی

کارما چیست

تاثیر لبخند در روابط اجتماعی و زندگی

مدیریت زمان

افزایش اعتماد به نفس

فن بیان چیست

پولسازی

خب برای شروع، باید یک سری اصول اولیه را بدانیم.

    اصل شماره 1 : همه مان تاجر هستیم، همه مان در حال تجارت با ارزش ترین دارایی مان یعنی زمان با پول هستیم. چطور؟ ما به ازای ساعاتی که کار میکنیم پول دریافت میکنیم، هرچقدر بیشتر کار کنیم، بیشتر پول دریافت میکنیم… حتی اگر کارمند هم نباشید و خوداشتغالی کرده باشید؛ طبیعتا اگر بیشتر کار کنید، بیشتر پول کسب میکنید، اینطور نیست؟
    اصل شماره 2 : میتوانیم این وضعیت را تغییر دهیم، شما مجبور نیستید تا ابد در یک وضعیت ثابتی باقی بمانید، شما قوه درک، تجزیه تحلیل و حق انتخاب دارید.
    اصل شماره 3 : هر انسانی یک ماشین پولساز است، بله درست خواندید، شما بزرگترین و قدرتمندترین ماشین پولسازی هستید… اگر الان در شرایط مالی بدی قرار دارید، احتمالا هنوز یادنگرفتید چطور از ماشین پولسازی تان استفاده کنید.

خب، شروع کنیم؛
هدف ما این است که از ماشین پولسازی مان استفاده کنیم و کاری کنیم پول برای ما پول تولید کند و پول تولید شده، پول بیشتری تولید کند و همینطور ادامه پیدا کند…

برای اینکار، باید به درآمد خودمان، خودمان مالیات ببندیم !
یعنی اینکه، به نسبت درآمدمان، 20% (یا بیشتر) از درآمدمان را حداقل کنار بگذاریم

اینکه چقدر پس اندازی کنید، به میزان اشتیاق شما برای افزایش درآمد و قدرت ماشین پولسازی تان وابسته است. برای مثال، احد عظیم زاده کارآفرین برتر و سلطان فرش ایران معتقد است شما برای ثروتمند شدن باید 90% پس انداز کنید و فقط با 10% از درآمدتان زندگی کنید.

و اما مهم ترین نکته؛
پول پس انداز شده شما، نباید در بانک به امید بیشتر شدن بماند ! شما باید با پول پس انداز شده تان، کار کنید، کار جدید در واقع سرمایه گذاری جدیدتان هست. شما میتوانید آنرا در بورس سرمایه گذاری کنید، با آن کسب و کاری کوچک راه اندازی کنید و یا اصلا در بدترین شرایط در بانک به امید سود بانکی پس انداز کنید.

هرکاری که میکنید، باید بدانید با اثر مرکب سر و کار دارید. اگر در مورد اثر مرکب اطلاعات زیادی ندارید، در این مطلب مفصل بخوانید. اثر مرکب در واقع پول شما را به صورت مرکب افزایش میدهد.

افراد ثروتمند دنیا، چندین منبع درآمد دارند و هرگز بر روی یک منبع درآمد تکیه نمیکنند. آنها با سرمایه گذاری پولشان، در واقع پولشان را به کار میگیرند… حتی اگر بهترین کار دنیا را هم داشته باشند.

شما هم برای اینکه ماشین پولسازی تان را راه اندازی کنید، ابتدا باید بر روی درآمد فعلی تان مالیات ببندید، سپس آنرا سرمایه گذاری کنید و بعد مجددا برگردید به کار فعلی تان تا پولتان برایتان کار کند، بعد از مدتی که منبع درآمد دوم شما هم بهبود یافت، به فکر منبع درآمد سوم باشید و همینطور ادامه دهید…