روشگاه‌های زنجیره‌ای مجموعه‌ای از فروشگاه‌ها هستند که با یک نام برند محصولات گوناگون و متنوعی را با تخفیف‌ و فروش‌های ویژه در قالب حراجی به فروش می‌رسانند. این فروشگاه‌ها، امروزه با توجه به همین تخفیفات و تنوع محصولات،  مشتریان بسیار زیادی را به خود جلب کرده‌اند و اکثر افراد خریدهای روزانه و یا ماهانه خود را در این مجموعه‌ها انجام می‌دهند. اما برای خرید از آن‌ها نکاتی وجود دارد که در ادامه این مطلب، به بررسی نکات خرید از فروشگاه‎‌های زنجیره‌ای می‌پردازیم.

خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای

حتما شما هم این تجربه را داشته‌اید که با ورود به فروشگاه‌های بزرگ برای خرید کالاهای مورد نیاز خود و خانواده، جذب قفسه‌های خوش آب و رنگ و کالاهای متنوع با تخفیفات بسیار خوب داخل فروشگاه شده‌اید و وقتی پای صندوق فروشگاه رسید خرید را دریافت کردید، با دیدن رقم و هزینه‌های خود، از خرید پشیمان شده‌اید. خرید از این فروشگاه‌ها، علی‌رغم نداشتن مشکلات سوپرمارکت‌های کوچک، می‌تواند در صورت عدم مدیریت فرآیند خرید، فشار مالی بسیار زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. اما برای تجربه کردن یک خرید مناسب و بدون پشیمانی چه باید کرد؟ برای خرید ایده‌آل بهتر است با این نکات خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای که در ادامه بیان می‌شود، آشنایی داشته باشید.
نکات خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای

امروزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای با توجه به تخفیفات و فروش‌های ویژه‌ای که دارند، مورد استقبال تمامی مردم قرار گرفته‌اند، اما قبل از مراجعه به آن‌ها، بهتر است با نکات خرید از فروشگاه‎‌های زنجیره‌ای آشنایی کامل داشته باشید.
لیست خرید داشته باشید

اولین نکته خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای که باید آن را رعایت کنید، تهیه کردن لیست خرید قبل از رفتن به فروشگاه است. برای این منظور بهتر است؛ در طول ماه، هر زمان که کمبود اقلام خوراکی و یا غیر خوراکی روبه‌رو شدید، آن را یادداشت کنید و تا پایان ماه لیست خود را تکمیل کنید. اگر با فروشگاهی که مد نظرتان است آشنایی کامل دارید، می‌تووانید محصولات مورد نظر خود را با توجه به چیدمان قفسه‌های آن، دسته‌بندی کنید، اینگونه در زمان خرید هم می‌توانید صرفه‌جویی کنید.

استفاده از چرخ‌دستی یا سبد‌های خرد کوچک

توجه داشته باشید که وسعت فروشگاه‌ها بسیار زیاد است و بدون چرخ دستی نمی‌توانید به راحتی محصولات مورد نظ خود را حمل کنید. در همان ابتدای ورود به فروشگاه، می‌توانید چرخ‌دستی را انتخاب کنید و محصولات خود را به راحتی و بدون آسیب‌دیدگی حمل کنید.

اگر قصد خرید محصولات زیادی را ندارید می‌توانید از سبدهای کوچکی که در ابتدای ورود به فروشگاه قرار دارد استفاده کنید.
اولویت‌بندی در خرید

اگر در لیست خرید خود محصولات غیر خوراکی و یا بهداشتی دارید، بهتر است قبل از خرید اقلام خوراکی، برای خرید آن‌ها اقدام کنید. اقلام خوراکی، مخصوصا محصولاتی که باید در یخچال نگهداری شوند، را در آخر خرید کنید، زیرا با توجه به مدت زمانی که شما در فروشگاه، در حل گشت و گذار هستید و مدت زمان برگشت تا منزل، احتمال خراب شدن برخی از این مواد غذایی وجود دارد.
با کودکان خود به فروشگاه نروید

یکی دیگر از نکات خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای که شاید خیلی‌ها به آن دقت نکنند، همراه نکردن کودکان خردسال با خود است. ترجیها بهتر است کودکان را با خود به فروشگاه‌ها نبرید، زیرا با توجه به طولانی بودن مدت زمان خرید آن‌‌ها کلافه می‌شوند و به شما اجازه نمی‌دهند برای خرید تمرکز کنید و همچنین با دیدن خوراکی‌های رنگارنگ در فروشگاه‌ها، ممکن است شما را وادار به خرید اقلام غیر ضروری کنند که در اکثر مواقع هم شما برای آرام کردن آن‌‌ها مجبورید خوراکی‌های مد نظرشان را بخرید.
مدیریت خرید

دقت داشته باشید که باید احساس لذت از خرید خود را مدیریت کنید، این حس می‌تواند به شدت شما را به سمت خرید اقلامی که نیاز ندارید سوق دهد و بار مالی مضاعفی را نصیبتان کند. همچنین قبل از رفتن به سمت صندوق برای حساب کردن، بار دیگر لیست خرید خود را چک کنید تا چیزی از قلم نیفتاده باشد. به تخفیف‌ها توجه زیادی نکنید، وجود تخیفیف دلیلی مناسبی برای خرید نیست، بهتر است با توجه به لیستی که قبل از مراجعه به فروشگاه تهیه کرده‌اید خریدهای خود را انجام دهید.
پس از حساب کردن قبض خرید خود را با محصولات مطابقت دهید

یکی دیگر از نکات خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای این است که پس از خرید، حتما لازم است تا فاکتور خرید خود را با محصولات خریداری شده، مطابقت دهید و اگر در صورتی که چیزی کم و زیاد شده بود به کارمند مربوطه مراجعه کنید. فاکتور خود را حتما نگهدارید و در منزل بار دیگر محصولات را بررسی کنید، دقت داشته باشید اگر در خانه متوجه کم یا زیاد بودن اقلام خریداری شده، شدید برای مراجعه مجدد به فروشگاه حتما باید فاکتور خرید را به همراه داشته باشید.
ایام هفته را برای خرید انتخاب کنید

روزهای تعطیل و یا حتی قبل از تعطیلی، اصلا برای خرید رفتن مناسب نمی‌باشد، زیرا فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این روز‌های با ازدحام زیاد مشتریان همراه هستند و ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید.
برای خرید یک یا دو قلم کالا به این فروشگاه‌ها مراجعه نکنید

با این که فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای خرید انواع محصولات بسیار مناسب هستند، اما بهتر است برای خرید برای خرید یک یا دو محصول به این فروشگاه‌ها مراجعه نکنید، زیرا صف‌های طولانی پتی صندوق‌ها ممکن است شما را از خریدتان پشیمان کند.

انتخاب فروشگاه مناسب

یکی دیگر از نکات خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ، انتخاب فروشگاه مناسب است. تمامی مجموعه‌های فروشگاهی با تخفیف‌های بسیار بالای خود معروف هستند، اما تمامی آن‌ها تنوع محصول بالایی ندارند، به طور مثال ممکن است شما در لیست خریدتان نیاز به مرغ و یا گوشت داشته باشید اما فروشگاه انتخابی شما این اقلام را نداشته باشد و برای خرید آن‌ها مجبور شوید به فروشگاه دیگری مراجعه کنید که این موضوع، می‌تواند وقت شما را هدر دهد. پس بهتر است فروشگاهی را انتخاب کنید که علاوه بر تخفیفات مناسب، تنوع محصولات بالایی نیز داشته باشد.
خرید به صورت بسته‌بندی یا فله

یکی از سوالاتی که ممکن است در هنگام خرید برای شما به وجود بیاید، این است که به طور مثال حبوبات را فله‌ای خریداری کنیم یا بسته‌ای؟ باید توجه داشته باشید که بسته‌‌ها اکثرا 700 گرمی هستند، در حالی که شاید تا به حال فکر می‌کردید این بسته‌ها یک کیلویی هستند، اما بهتر است بدانید که حبوبات بسته‌بندی شده تقریبا دو برابر فله قیمت دارند.
از زمان غافل شوید

یکی دیگر از نکات خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای که شاید خیلی‌ها به آن دقت نکنند، دقت به ساعت است. زمانی که در این فروشگاه‌ها هستیم خیلی اوقات ممکن است به چشم‌مان نیاید و چون اکثر این فروشگاه‌ها پنجره‌ای به بیرون ندارند و نور داخل‌ آن همیشه ثابت است، مشتریان داخل متوجه غروب آفتاب یا تاریک شدن هوا نمی‎شوند، همچنین اکثر فروشگاه‌ها ساعت را در جلوی دید مشتریان نمی‌زارند تا مشتریان به راحتی و بدون توجه به ساعت خرید خود را انجام دهند. اما اگر می‌خواهید در زمان خرید خود صرفه‌جویی کنید، بهتر است قبل از مراجعه به فروشگاه برنامه مشخصی برای آن داشته باشید.

برنامه منظمی برای خرید خود داشته باشید

همان اول که وارد فروشگاه می‌شوید بهتر است برنامهای برای خرید خود داشته باشید و از راه رفتن بی فایده که تنها باعث هدر رفتن زمان و خسته شدن شما می‌شود، جلوگیری کنید. برای این کار می‌توانید، اگر آشنایی با فروشگاه دارید، لیست خود را بر اساس قفسه‌ها و اولویت‌های خود دسته‌بندی کنید.

جای مانور هم برای خودتان بگذارید

با اینکه بهتر است همیشه متناسب با نیازها و لیست خود خرید را انجام دهیم، اما باید پذیرفت که آشنایی با کالاهای جدید هم همیشه بد نیست. ممکن است کالایی ببینیم که به نظرمان مفید باشد، لازم نیست همیشه جلوی این تمایل را بگیرد و مقاومت کنید، اما باید حدی را برایش قرار دهید و آن را رعایت کنید. به طور مثال هر بار برای خودتان حد قیمتی را مشخص کنید و تا آن میزان کالای جدید خریداری کنید.

تخصص فروشگاه‌ زنجیره ای  سورنا

از آنجایی که امروزه در هر محله و خیابانی یک فروشگاه زنجیره‌ای برپا شده، بسیاری از افراد تصور می‌کنند این فروشگاه‌ها آثار مخربی بر روی مغازه‌های کوچک دارد، باعث نابودی برخی از کسب و کارها می‌شود در صورتی که اینگونه نیست. در ادامه در مورد دلایل این امر و فرصت‌های شغلی متعددی که اینگونه فروشگاه‌ها به وجود آورده‌اند بیشتر صحبت شده است.
تأثیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اشتغال‌زایی چیست؟

همانگونه که اشاره شد در ابتدای امر تصور می‌شود تأسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای باعث نابودی بسیاری از مشاغل محلی می‌شود، در صورتی که تحقیقات بازار ثابت کرده است که اینگونه نیست. در واقع یکی از بزرگترین مزایای فروشگاه‌های زنجیره‌ای در یک شهر به وجود آوردن فرصت‌های شغلی متنوع و متعددی است. در اصل فرصت‌های شغلی موجود در یک فروشگاه زنجیره‌ای طیف وسیعی از نیازهای افراد برای کارها را پوشش خواهد داد و به همین دلیل تأثیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اشتغال‌زایی غیرقابل انکار خواهد بود.

 هر فردی دارای تخصص‌های مختلف با سطح سواد متنوع می‌تواند در فروشگاه‌های زنجیره‌ای استخدام شود و این امر کاملاً ملموس است. البته در هر فرصت شغلی شرایط حداقلی مطرح است که برای به دست آوردن آن باید اقدام کرد. برای روشن‌تر شدن این موضوع در ادامه فرصت‌های شغلی که ممکن است در یک فروشگاه‌ زنجیره‌ای باشد را بررسی کرده‌ایم.
فرصت‌های شغلی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

یکی از مهمترین موارد تأثیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اشتغال‌زایی که غیرقابل انکار است ایجاد 16 میلیون فرصت شغلی در سال به صورت مستقیم و غیرمستقیم است. هنگام بررسی گزینه‌های شغلی در اینگونه فروشگاه‌ها، مهم است که موقعیت‌هایی را انتخاب کنید که برای شرایط، منافع و موقعیت شما مناسب باشد. بهترین شغل برای یک نفر ممکن است مناسب شخص دیگری نباشد. این امر به مهارت‌ها و علایق شما و آنچه می‌خواهید از کار خود بدست آورید بستگی دارد.

به عنوان مثال‌، موقعیت شغلی صندوقدار اغلب کم درآمد است اما ممکن است به شما اجازه دهند برای ایجاد یک برنامه انعطاف‌پذیر در زندگی دست شما باز باشد. در واقع به همین دلیل تعداد زیاد کارمندان در اینگونه فروشگاه‌ها مشغول به کار هستند و فرصت‌های زیادی برای پیشرفت شغلی وجود دارد. انواع موقعیت‌های شغلی برای این افراد وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:
مشاوران زیبایی

شاید جالب باشد بدانید که مشاوران زیبایی با پیشخوان‌های لوازم آرایشی در مراکز خرده فروشی فرصت‌ زیادی برای اشتغال دارند. این افراد با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنند و به فروش کمک می‌کنند و حقوق ثابت دارند. برخی دیگر نیز ممکن است به طور مستقل و نماینده برندها کار کنند. در اصل اسخدام این افراد نشان می‌دهد که تأثیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اشتغال‌زایی فقط محدود به حیطه خاصی چون فروش و امور مالی نبوده و در بخش زیبایی و بهداشت پوست و مو نیز این تأثیرات قابل مشاهده خواهد بود. دوره دیدن کوتاه مدت در این زمینه و یا داشتن دانش کافی امکان استخدام برای انجام این کار فرصت شغلی مناسبی در یک فروشگاه زنجیره‌ای را فراهم می‌کند.

فرصت‌های شغلی مربوط به تجارت آنلاین و آی تی

از آنجایی که بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره به فروش آنلاین و تجارت الکترونیک روی آورده‌اند، تأثیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اشتغال‌زایی در این بخش بسیار محسوس است. در واقع علاوه بر اینکه برای راه‌اندازی سایت و اپلیکیشن به طراحان و متخصصین این امر نیاز است. باید کارمندانی را برای بخش آی تی استخدام کرد که وظیفه به روز کردن سایت و نگهداری از آن را برعهده داشته باشند.

همچنین سایت‌ها و اپلیکیشن‌های این فروشگاه‌ها به طراحان گرافیست، افراد فعال در زمینه سئو، تولید محتوا و مواردی از این دست نیاز دارند. برای همین می‌توان گفت که در بخش آی تی فرصت‌های شغلی فراوانی را فراهم می‌آورد که تخصص‌ها و مهارتهای زیادی را پوشش می‌دهد . مسئولیت‌ها در این بخش علاوه بر موارد گفته شده ممکن است شامل پشتیبانی سخت افزاری، پشتیبانی نرم‌افزاری، بخش موبایل، پیام رسانی، دیتا اینتری و سرور دانست.
قصابی و بخش پروتئینی

شاید جالب باشد بدانید که تأثیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اشتغال‌زایی مطلقاً منفی نبوده و مشاغلی مانند قصابی محلی و فروشگاه‌های پروتئینی از بین نخواهد رفت. بلکه تعداد افراد زیادی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای فروش و تمیز و قطعه کردن گوشت، مرغ و ماهی را برعهده دارند و در این زمینه شاغل هستند. این افراد وظیفه چک کردن موجودی کالا و پردازش سفارشات را برعهده دارند. این افراد به دلیل اینکه کارشان به صورت یدی است باید ساعات کاری، توان و شرایط خود را پذیرش شغل و مشغول شدن در این غرفه‌ها مدنظر داشته باشند.
 صندوقداری

صندوقداری الزام به آموزش خاص و رسمی ندارد و در طی کار آموزش‌های لازم به فرد داده می‌شود، شما می‌توانید در اکثر فروشگاه‌های زنجیره‌ای فرصت شغلی اینگونه را به راحتی به دست بیاورید. تأثیر فروشگاه‌ زنجیره‌ای سورنا بر اشتغال‌زایی در این بخش بسیار محسوس است و برای همین افراد زیادی با سطح سواد مختلف و در سنین مختلف برای صندوقداری تقاضای استخدام می‌کنند. این فرصت شغلی در فروشگاه‌های بزرگ، فروشگاه‌های مواد غذایی، پمپ بنزین‌ها و سایر موسسات خرده فروشی در دسترس است. تخصیص بیمه به صندوقدار و برخورداری از برنامه کاری منعطف از ویژگی‌های این شغل در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به شمار می‌رود.

همراهی با خانواده

با تمامی این اوصاف نمی‌توان لذت خرید رفتن با خانواده را نادیده گرفت، خیلی از افراد خرید را یک سرگرمی می‌داند و اگر شما هم جز افرادی هستید که از خرید لذت می‌برید، بهتر است این لذت را با خانواده خود به اشتراک بگذارید. اما اگر تنها هدفتان خرید کردن است می‌توانید تنهایی نیز این کار را انجام دهید.