می خوام یادبگیرم

همه چیز در مورد دنیای فناوری اطلاعات

۴ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

تولید آنتی بادی­ها ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد

ویروس‌های کرونا گروه بزرگی از ویروس‌ها هستند که باعث بروز مشکلات تنفسی در انسان و حیوانات می‌شوند. مشکلات تنفسی ایجاد شده در اثر این نوع ویروس‌ها می‌تواند به سادگی یک سرماخوردگی خفیف یا به شدت ذات‌الریه باشد. این ویروس از زمستان سال گذشته مانند بسیار از کشورهای جهان به ایران هم وارد شد و تا به امروز تعداد مبتلایان به کرونا در ایران به بیش از یک میلیون نفر رسیده است.

تست کرونا معتبر در محل

با این وجود بر اساس نتایج بدست آمده از مطالعات اپیدمیولوژیک، تفسیر نتایج منفی بدست آمده از آزمایش‌های سرولوژیک قابل اعتماد نمی باشد. بطور معمول در افرادی که علائم شدید بیماری کووید-19 به صورت تب بالا، سرفه خشک، درد یا فشار در ناحیه قفسه سینه و مشکلات تنفسی مانند تنگی  یا کوتاه شدن نفس بروز می‌کند، انجام تست کرونا RT-PCR ضروری می‌باشد تا در زمان مناسب مراقبتهای مفید و درمان انجام پذیرد.

همچنین قدرت انتقال بالای ویروس کووید-19 ضرورت تشخیص به هنگام آلودگی به ویروس با انجام تست مولکولی را به منظور جلوگیری از ابتلای اطرافیان شاخص تر می نماید. برای انجام تست مولکولی کووید-19 در گروه‌های افراد پر خطر ضرورت بیشتری دارد.

راه تشخیص کرونا چیست؟

تنها راه تشخیص قطعی ویروس کرونا، سی تی اسکن از ریه، انجام آزمایش تشخیصی PCR و تست آنتی بادی است. اما این تست‌ها چگونه انجام می‌شوند؟

اگر شما یکی از علائم ابتلا به بیماری عفونی حاد تنفسی کرونا Covid-19 مثل سرفه، تب شدید و درد شدید بدن را داشته باشید، انجام این آزمایش برای شما ضروری است. آزمایش ژنتیکی ریل تایم پی سی آر (RT-PCR) ، از طرف سازمان‌های بهداشت جهانی و مرکز کنترل بیماری‌های عفونی،  به عنوان دقیق‌ترین روش تشخیصی ویروس کرونا  SARS-CoV-2 یا کووید-19 (COVID-19) معرفی شده است. با استفاده از این تست ماده ژنتیکی ویروس کرونا Covid-19 که RNA نامیده می شود، در نمونه های دستگاه تنفسی، بینی و حلق شناسایی می شود.

بر اساس نتایج حاصل از روش RT-PCR می‌توان اطلاعات دقیقی از حضور و تعداد ویروس کووید-۱۹ موجود در نمونه‌‌های بالینی را مورد بررسی و شدت بیماری فرد بدست آورد. از این‌رو، این روش در تشخیص و بررسی روند درمان بیماری کووید-۱۹ بسیار قابل اعتماد می‌باشد. در حال حاضر تستهای سرولوِژی با روش الیزا (ELISA) برای تشخیص سابقه ابتلا به بیماری کووید-۱۹ پیشنهاد می شوند.

براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، افراد پر خطر برای ابتلا به بیماری کووید-۱۹ عبارتند از: افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری های زمینه‌ ای همچون فشار خون بالا، مشکلات قلب و ریه، دیابت، اختلالات سیستم ایمنی، و سرطان. کارمندان بخش مراقبت‌های پزشکی نیز در گروه افراد پر خطر قرار گرفته می‌شوند و به محض نشان دادن علائم خفیف بیماری ملزم به انجام تست COVID-19 RT-PCR می‌باشند.

باید توجه داشت که در افراد مشکوک مبتلا به عفونت کووید-۱۹با علائم بسیار شدید و پیشرفته بیماری، نیاز به انجام این آزمایش نمی‌باشد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌بایست تحت مراقبت‌های بیمارستانی قرار گیرند. آزمایش کرونا به روش RT-PCR تنها روش تشخیص قطعی این بیماری می‌باشد. پس از ورود ویروس به مجاری‌تنفسی فوقانی فرد (بینی و حلق)، ذره ویروسی در آنجا ساکن می‌شود.


در این شرایط بیمار علائم خفیفی از بیماری را همچون بدن‌ درد، آبریزش بینی، گلودرد و اسهال بروز می‌دهد. در صورتی که سیستم ایمنی فرد در وضعیت مناسب نباشد (افراد مسن یا مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای) و یا شدت آلودگی فرد زیاد باشد (کادر بهداشت و درمان)، آنتی‌بادی‌های اختصاصی و کافی برای از بین بردن ویروس ترشح نمی‌شود.

آزمایش تشخیصی (PCR)

آزمایش تشخیصی می‌تواند به شما بگوید که آیا در حال حاضر به ویروس کرونا مبتلا هستید یا خیر. در واقع این آزمایش نشان می‌دهد که هم اکنون ویروس کرونا در بدن شما فعال است. این آزمایشی است که در صورت ارجاع پزشک برای تشخیص کووید ۱۹ بر اساس علائم موجود، باید انجام دهید.

آزمایش PCR به کمک نمونه‌گیری از مخاط بینی یا گلوی فرد، به وسیله یک سواب و در عرض چند ثانیه انجام می‌شود و نیازی به آزمایش خون نیست. در صورت مثبت بودن نتیجه این آزمایش، فرد باید مراحل اجرای قرنطینه و جدا ماندن از سایرین را انجام دهد.

آزمایش آنتی بادی (سرولوژی)

آزمایش آنتی بادی می­ تواند نشان دهد که آیا قبلا در معرض ویروس عامل کووید ۱۹ بوده­ اید و به آن آلوده شده­ اید یا خیر. در واقع آزمایش آنتی بادی، به دنبال آنتی بادی­ هایی است که توسط سیستم ایمنی بدن انسان در پاسخ به یک تهدید خارجی مانند وجود یک ویروس ساخته می­ شود. آنتی بادی­ ها می­ توانند به مبارزه با عفونت کمک کنند.

در این صورت ویروس کرونا در بدن بیمار زنده مانده و به سمت مناطق تحتانی دستگاه تنفس (نای، نایژه و ریه‌) پیشروی می‌کند.

علائم بیماری کرونا شدت بیشتری پیدا کرده و به صورت تب، سرفه خشک و احساس خستگی مشاهده می‌شوند. با دسترسی ویروس کووید-۱۹ به ریه بیمار، ویروس از طریق پروتئین‌های سطحی خود به سلول های ریه اتصال می یابد، به درون آنها وارد می‌شود و با در اختیار گرفتن سیستم ژنتیکی فرد شروع به تکثیر می‌کند. در این مرحله سلول های ریه بیمار به کارخانه تولید ویروس تبدیل می شوند.

ویروس کووید-۱۹ پس از تکثیر فراوان در هریک از سلول‌های ریه آنها را تخریب کرده و از آنها خارج می شود، سپس به درون سلول های دیگر وارد می‌شود و شدت عفونت افزایش می یابد. بنابراین تمام قطرات و ترشحات تنفسی فرد آلوده به ویروس کووید-۱۹ حاوی ذرات ویروس کووید-19 می باشند.

تولید آنتی بادی­ها ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد و پس از بهبودی هم تا چند هفته یا بیشتر در خون باقی بماند. حداقل ۱۲ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا، آنتی بادی­های کافی در بدن وجود دارد که در آزمایش نشان داده می­ شود. این آزمایش مانند سایر آزمایش‌های سرولوژی با نمونه خون انجام می‌شود.

تست کرونا در منزل

آزمایش کرونا اسنپ دکتر زیرنظر مراکز خدمات پزشکی و آزمایشگاه‌های معتبر با رعایت موارد ایمنی و بهداشتی در منزل و محل کار شما انجام می‌شود. همچنین انجام این آزمایش برای مسافرین بین‌المللی که نیاز به ارائه گواهی سلامت دارند، امکان‌پذیر است.

هزینه تست کرونا

هزینه تست PCR در اغلب مراکز خصوصی حدود ۶۰۰ هزار تومان و هزینه آزمایش آنتی بادی نیز حدود ۱۵۰ هزار تومان است. مجموع این دو آزمایش با رقمی حدود ۷۵۰ هزار تومان انجام می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امین احدی

آزمایش کرونا اسنپ دکتر زیرنظر مراکز خدمات پزشکی و آزمایشگاه‌های معتبر

آزمایش آنتی بادی کرونا یکی از روشهای تشخیص عفونت کرونا ویروسی SARS-CoV-2 یا کووید-19 (COVID-19) می‌باشد که بصورت سرولوژی و بر اساس روش الایزا انجام می‌گیرد. این روش از نظر سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک ابزار کمکی به منظور بررسی سابقه آلودگی  فرد با ویروس کووید-19،  مورد تایید می‌باشد.

در حال حاضر این تست به دلیل قیمت ارزان، دسترسی راحت، مدت زمان کوتاه انجامآزمایش، نمونه‌گیری راحت، و عدم نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی بسیار تخصصی به‌عنوان یک روش‌ رایج برای بررسی سابقه آلودگی افراد به ویروس SARS-CoV-2 به‌کار برده می‌شود.

در روش سرولوژیکی الایزا، در نمونه خون افراد وجود فاکتورهای ایمنی زای ضد ویروس کووید-19 به نام آنتی بادی ارزیابی می‌شوند آنتی بادی های اختصاصی یا ایمونوگلوبولین ام (IgM) و جی (IgG)  آنتی‌بادی‌ها که ایمونوگلوبولین یا پادتن نیز نامیده می شوند، فاکتورهای ایمنی‌زای اختصاصی و از جنس پروتئین می باشند. وجود آنتی‌بادی در خون نشان دهنده پاسخ سیستم ایمنی فرد نسبت به عوامل عفونی مختلف می‌باشد. در افراد سالم پس از ورود ویروس-کووید-19، IgM به عنوان اولین آنتی‌بادی ضد ویروس تولید می‌شود.

با گذشت زمان آنتی بادی اختصاصی‌تری به نام IgG تولید می شود. مقدار این آنتی‌بادی ها به تدریج افزایش می‌یابد و برای مدتی در خون باقی می‌ماند. بر این اساس در روش سرولوژیکی الایزا، از طریق ارزیابی وجود آنتی‌بادی‌های اختصاصی ضد ویروس کووید- 19 (تیتراسیون آنتی‌بادی‌های اختصاصی) سابقه مواجه افراد با ویروس قابل بررسی است.

سرویس تخصصی تست کرونا اسنپ دکتر با هدف دسترسی راحت‌تر افراد راه‌اندازی شده ‌است. شما می‌توانید در همان اپلیکیشن اسنپ به سرویس «پزشک و مشاور» بروید و درخواست تست کرونا در منزل را ثبت کنید و یا از طریق اپلیکیشن و سایت اسنپ دکتر نسبت به رزرو آزمایش کرونا اقدام کنید. پاسخ تست در کمتر از ۴۸ ساعت از طریق اسنپ دکتر در اختیار شما قرار می‌گیرد.

تفسیر نتایج حاصل از این تست باید توسط پزشک و با توجه به سوابق بالینی و اجتماعی فرد انجام گیرد. با استفاده از این تست افراد بدون علامت اما آلوده به ویروس کووید-19 که به عنوان ناقلین سالم در نظر گرفته می‌شوند،  نیز قابل شناسایی می‌باشند.

انجام آزمایش سرولوژی الایزا در افرادی که سیستم ایمنی آنها دچار اختلال می باشد (افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی یا سرطان) و یا مصرف‌کنندگان داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند کورتون، پیشنهاد نمی شود. بر اساس دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی بهترین زمان انجام تست آنتی بادی کرونا به روش  الایزا SARS-CoV-2 IgG,IgM از اواخر هفته دوم تا اواسط هفته سوم پس از مواجهه فرد با عوامل پر خطر یا بروز علائم بالینی بیماری کووید-19 می‌باشد.

در افراد سالم از دومین روز ورود ویروس SARS-CoV-2 به بدن، سیستم ایمنی فرد‌ برای مقابله با ویروس  فعالیت خود را از طریق تولید آنتی‌بادی‌های اختصاصی (IgM) آغاز می‌کند.

از طرف دیگر در صورت ابتلا به ویروس کرونا واطلاع نداشتن از آن، ممکن است بیماری را به دیگران منتقل کنیم، بنابراین آگاهی از ابتلا به بیماری اهمیت قابل توجهی دارد. در این موارد انجام آزمایش کرونا می‌تواند به پیشگیری از گسترده‌تر شدن بیماری در اجتماع و همین‌طور پیگیری و درمان بهتر بیماری کمک کند.

 

آزمایش کرونا برای شرکت‌ها و سازمان‌ها

علاوه بر اقداماتی که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در محل کار انجام می‌شود برخی از شرکت‌ها و کارخانه‌ها و سازمان‌ها از کارکنان خود آزمایش کرونا هم می‌گیرند.

به همین منظور برای سهولت، اسنپ دکتر این امکان را فراهم کرده است که سازمان‌ها به تعداد لازم درخواست خود را در اسنپ دکتر بفرستند و پس از هماهنگی، تست‌های مربوطه در محل سازمان انجام شود.

در صورتی که تعداد درخواستی شما برای تست کرونا بیش از ۱۰ عدد است و یا برای سازمان خود درخواست آزمایش کرونا دارید برای گرفتن تخفیف و هماهنگی با شماره ۰۲۱۴۹۱۸۷۶۵۴ تماس بگیرید.

تست کرونا در منزل

آزمایش کرونا اسنپ دکتر زیرنظر مراکز خدمات پزشکی و آزمایشگاه‌های معتبر با رعایت موارد ایمنی و بهداشتی در منزل و محل کار شما انجام می‌شود. همچنین انجام این آزمایش برای مسافرین بین‌المللی که نیاز به ارائه گواهی سلامت دارند، امکان‌پذیر است.

با گذشت زمان و اوایل هفته دوم، علاوه بر آنکه مقدار تولید و تجمع آنتی بادی IgM ضد کووید-19 در خون افزایش می یابد، آنتی‌بادی تخصصی تری به نام IgG  نیز قابل شناسایی می‌باشند.

میزان تولید IgG از هفته دوم آغاز می‌شود و در اواسط هفته سوم به حداکثر مقدار خود می‌رسد و پس از آن با کمی تنزل، در سطوح  قابل تشخیص به روش الایزا  برای مدتی در خون باقی می‌ماند (زمان دقیق آن هنوز به درستی مشخص نشده است).

انجام تست  SARS-CoV-2 IgG,IgM نه تنها برای بررسی سابقه آلودگی افراد به ویروس کووید-19 قابل انجام است، بلکه به عنوان یک تست غربالگری برای شناسایی اهداکنندگان پلاسما به منظور درمان بیماران مبتلا به بیماری کووید-19 و روش های پلاسما درمانی نیز مفید می باشد. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امین احدی

ممنوعیت تردد خودرو‌های اینترنتی برداشته می‌شود

محدودیت‌های کرونایی تقریبا ۴۸ ساعت دیگر لغو می‌شود - اگر استمرار نداشته باشد- به عبارتی از بامداد شنبه دوباره همه چیز به حالت گذشته بازمی‌گردد، کسبه دوباره کرکره‌های مغازه‌هایشان را بالا می‌دهند و سرعت زندگی بیشتر می‌شود. در این میان احتمالا طرح ممنوعیت تردد شبانه خودرو‌ها نیز برداشته می‌شود، اما حالا که تنها دو روز تا پایان حذف محدودیت‌ها مانده است، مسئولان پلیس راهور خراسان‌رضوی جریمه نشدن خودرو‌های اینترنتی از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد را یک شایعه بی‌اساس می‌دانند و از جریمه شدن خودرو‌های اینترنتی در مشهد خبر می‌دهند.


رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور خراسان‌رضوی در این باره به خبرنگار ما گفت: تا زمانی که ستاد ملی کرونا، محدودیت‌های تردد شبانه در شهر‌های وضعیت قرمز را اعلام نکند، تنها خودرو‌های امدادی، پلیس و تاکسی‌های پلاک زرد و تعدادی از تاکسی‌تلفنی‌های معتبر می‌توانند تردد شبانه داشته باشند.
سرهنگ علیرضا رحیمی، در پاسخ به اینکه وضعیت تردد شبانه تاکسی‌های اینترنتی چه می‌شود، بیان کرد: این خودرو‌ها نیز مجوزی برای تردد شبانه ندارند و در صورت تردد جریمه می‌شوند. وی با اشاره به اینکه موضوع تردد خودرو‌ها در مشهد تنها یک شایعه است، تصریح کرد: تاکنون هیچ فهرستی از فرمانداری مشهد یا ستاد ملی کرونا به پلیس راهور خراسان‌رضوی نرسیده است و تا مادامی که این فهرست به ما نرسد، تردد شبانه این خودرو‌ها نیز مانند دیگر خودرو‌ها ممنوع است.

شرکت‌های تاکسی‌اینترنتی باید اقدام کنند

به گفته رحیمی تنها در صورتی ممنوعیت تردد خودرو‌های اینترنتی برداشته می‌شود که فهرست تأیید شده از فرمانداری مشهد یا مورد تأیید ستاد ملی کرونا به پلیس راهور استان برسد. وی مسئول مستقیم پیگیری این فهرست را، مسئولان شرکت‌های تاکسی اینترنتی دانست و گفت:، چون شرکت‌های مادر در تهران است، آن‌ها باید از همانجا اقدامات لازم را انجام دهند. رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور خراسان‌رضوی در این باره که اگر این فهرست بعد از پایان محدودیت‌ها به دستشان برسد، جریمه‌ها بخشیده می‌شود یا نه، اعلام کرد: اگر چنین فهرست به ما برسد در شورای عالی ترافیک استان موضوع را مطرح و درباره آن تصمیم‌گیری می‌کنیم.

 

رفت و آمد ۷ هزارخودرو با وجود ممنوعیت‌ها

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به آماری در زمینه طرح ممنوعیت تردد شبانه خودرو‌ها در استان گفت: ۸۵ درصد شهروندان این طرح را رعایت می‌کنند.
به گفته رحیمی میانگین تردد‌های شبانه در استان ۲۷ تا ۳۰ هزار مورد است که ۶ تا ۷ هزار تردد آن غیرمجاز است و متخلفان جریمه می‌شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امین احدی

«اوبر اِلِوِیت» به عنوان صنعت تاکسی هوایی

 اوبر کمربندهای خود را سفت می کند و بخشی از سیاست های مدیر عامل این شرکت، دارا خسروشاهی، خلاص شدن از بخش هایی از کسب و کار است که نه فقط سودهی ندارند، بلکه به نوعی مثل خونروی، انرژی و سرمایه را بدون بازدهی می‌بلعند.

شاید نشنیده باشید که شرکت تاکسی های اینترنتی اوبر در آمریکا با همکاری هیوندایی کره جنوبی به دنبال راه اندازی تاکسی های هوایی بوده و نام آن اِلِوِیت Elevate [به معنی علو و بلند کردن و بالا رفتن] است. اما حالا اوبر در وضعیتی قرار گرفته است که باید جلوی بخش های زیان آور کسب و کار خود را بگیرد. بیراه هم نمی گوید چون صنعت تاکسی های اینترنتی در آمریکا با شروع شیوع ویروس کرونا، لطمه بسیار سنگینی را متحمل شد.

بر اساس گزارشی که توسط اکسیوس  منتشر شد، آخرین بخشی که در اوبر در معرض فروش قرار گرفته «اوبر اِلِوِیت» است و اگر نام آن را تا به حال نشنیده اید به خاطر آن است که «اوبر اِلِوِیت» به عنوان صنعت تاکسی هوایی برخلاف نامش هرگز از زمین برنخواسته است.

سال ها است که بشر هم از لحاظ فناوری و هم از لحاظ توانایی موفق به ساخت تاکسی های هوایی شده است اما تا به حال جنبه عملی پیدا نکرده و دلایل متعددی دارد.

اوبر هم قصد تعطیلی بخش تاکسی هوایی را ندارد،‌ بلکه برای آن مشتری خوبی پیدا کرده است. استارت آپ فعال در صنعت هوایی جابی اوییشن Joby Aviation خواستگار تاکسی های هوایی اوبر است. مهمترین ویژگی این استارت آپ تلاش برای ساخت وسایل عمودپرواز یا VTOL‌ است که می تواند بدون نیاز به خیز برداشتن یا فرودگاه خاص به صورت عمودی پرواز کند یا فرود آید. اخبار زیادی هم از این استارت آپ منتشر نشده است چون علاقه دارد اطلاعات مربوط به آن محرمانه باقی بماند.

تاکسی اینترنتی اسنپ

اسنپ اولین استارت آپ ایرانی ساخته شده برای حمل و نقل اینترنتی در کشور است که فعالیت خود را از سال ۹۳ آغاز کرد و در حال حاضر موفق‌ترین تاکسی اینترنتی در کشور محسوب می‌شود که با یک میلیون سفر موفق در روز رکور تعداد سفر روزانه در کشور را در اختیار دارد. این سرویس اینترنتی علاوه بر درخواست تاکسی، امکاناتی نظیر در خواست موتور سیکلت برای جا به جایی در شهر، درخواست پیک، رزرو هتل و سفارش آنلاین غذا را نیز دارد و در حال حاضر در بیش از ۱۰۰ شهر کوچک و بزرگ کشور خدمات‌رسانی می‌کند.

اما بخش درخواست تاکسی و موتور سیکلت این نرم افزار اینترنتی به چهار بخش اسنپ اکو، اسنپ رز، باکس و بایک تقسیم می‌شود که در آن اسنپ اکو همان سرویس معمولی و مقرون به صرفه اسنپ است و سرویس اسنپ رز به تاکسی‌های مخصوص بانوان تعلق دارد که راننده این سفر‌ها نیز خانم هستند. در بخش موتور سیکلت اسنپ بایک به جا به جایی مسافر در شهر و اسنپ باکس مربوط به حمل بار و پیک موتوری است.

از دیگر ویژگی‌های این استارت آپ می‌توان به سیستم امتیاز دهی و نظارتی هوشمند اشاره کرد؛ این سیستم به این صورت عمل می‌کند که مسافر پس از هر سفر باید نظر خود درباره راننده را به شرکت اسنپ اعلام کند، از طرفی هم خود شرکت به صورت دقیق روی راننده و مسیر‌هایی که می‌رود نظارت خواهد داشت. از سایر امکانات این تاکسی اینترنتی می‌توان به اشتراک گذاری و نمایش کامل اطلاعات راننده با افراد و همچنین ارسال موقعیت مکانی زنده مسافر به سایر افراد اشاره کرد. همچنین مسافر در صورتی که قصد توقف یا رفتن به مسیر دیگری را داشته باشد، می‌تواند در نرم افزار ثبت و با تایید راننده به مقصد دوم خود برسد.

این فروش بیشتر از آن که نشانه آن باشد که تاکسی های هوایی به افق دید انسان ها نزدیک شده اند، نشان از آن دارد که موانع واقعی گسترش آن به قدری جدی هستند که یک شرکت تاکسی اینترنتی موفق در آمریکا عطای آن را به لقایش بخشیده است. اما به هر حال اخبار خودروهای پرنده همیشه جاذبه خود را داشته و دارد و باید دید در آینده تا چه حد این رؤیا به حقیقت می پیوندد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امین احدی