می خوام یادبگیرم

همه چیز در مورد دنیای فناوری اطلاعات

۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

12 نکته مهم برای رشد و ترقی در کار

کارآفرینی و نوآوری در بخش های متعدد اقتصادی مطلبی است که مدت ها در کشور ما مورد بحث است. برای گسترش واهمیت عملی شدن این موضوع در کشورمان تسهیلاتی نیز برای کارآفرینان درنظر گرفته شده است. اما مسلما در این راه برای موفقیت و امکان ادامه مسیر آشنایی با راهکار های مناسب و درست الزامی است.

به  ده راهکار مناسب که به کسب وکار شما خلاقیت ، نظم  و انعطاف پذیری می دهد اشاره خواهد شد. فعالین در این زمینه در هر کجای دنیا با به کار بستن این اصول کلی می توانند امیدوار باشند که گام های نخستین خود را به درستی برداشته اند.

1.فکر کردن به موفقیت
اگر بخواهید به موفقیت های بزرگ دست پیدا کنید، باید آرزوهای بزرگی نیز در سر داشته باشید. هر داستانی از موفقیت با یک آرزوی بزرگ آغاز می شود. شما می بایست چشم اندازهای بزرگ را برای خود متصور باشید، این که فردی مشهور و صاحب اعتبار هستید. باید از آن چه که می خواهید بدان برسید، تصویری روشن داشته باشید و آنقدر آن آرزوی خود را در سر پرورش داده باشید که آن را کاملا احساس کرده و برایتان دست نیافتنی نباشد. به طور مثال تصور کنید که اگر در کار خود موفق شوید، چه تحولی در زندگی شما و اجتماع ایجاد خواهد شد؟ اگر کسب و کار شما به موفقیت و در آمد بالا برسد شما از چه اعتباری برخوردار خواهید شد ؟ و تا چه حد به اقتصاد منطقه خود کمک کرده اید؟

2.نسبت به آنچه که می خواهید انجام دهید پرشور و حرارت باشید
شما در راهی قدم می گذارید که در صورت موفقیت، بخشی یا تمام زندگی شما تغییر خواهد کرد. برای رسیدن به این مقصود شما می بایست انرژی و اشتیاق خود را بیش از پیش کرده و آنها را آشکار کنید.چرا باید این گونه باشد، زیرا ما همیشه نسبت به آرزوهای خود و آنچه که دوست داریم بی رحمیم. بالواقع برای آنچه که بسیار دوست داریم، تلاش لازم را انجام نمی دهیم در حالی که می بایست نهایت تلاش خود را بکنیم. یا این که اگر شما از کاری که انجام می دهید رضایت کافی را نداشته باشید آیا تصور می کنید که واقعا می توانید در آن کار به موفقیت برسید و یا در بازار رقابت امروز که هر روز بیش از پیش به تلاش و فعالیت نیاز دارد، باقی بمانید؟

 
اگر هم با همه عدم علاقه خود در کار بتوانید خود را در گردونه رقابت حفظ کنید  ولی مطمئنا به موفقیت های بزرگ دست نخواهید یافت. موفقیت های بزرگ و استثنائی در صورتی به دست خواهند آمد که ما در زمینه آن کار ، علاقه داشته باشیم که کار کنیم و یا حداقل برای آن ارزش قائل باشیم. برای کسانی که با چنین حس و حالی کار می کنند، این که مجبور باشند برای آن کار حتی 15 تا 18 ساعت در روز وقت بگذارند نه تنها خسته کننده نیست که موجب لذت آنان از کار خواهد بود. موفقیت در فعالیت های اقتصادی و مالی تنها نیازمند صبر و کاری طاقت فرسا است که تنها زمانی امکان پذیر خواهد بود که شما در مورد آن کار احساس مثبتی داشته باشید.
 

3.بر روی نقاط قوت خود تکیه کنید
بگذارید با این امر رو به رو شویم، شما نمی توانید برای همه اطرافیان خود همه چیز و همه کس باشید. هر کدام از ما نقاط قوت و ضعفی داریم. برای آن که بتوانید مفید واقع شوید، می بایست نقاط قوت خود را شناسایی کنید و بر روی آن تمرکز بیشتری داشته باشید. شما زمانی می توانید بیشترین موفقیت را به دست آورید که تلاش خود را به سمتی که در آن می توانید بهترین باشید هدایت کنید. به طور مثال اگر در فعالیت های اقتصادی ،شما در بازاریابی توانایی بیشتر دارید از آن نهایت بهره را ببرید. اما در بخش هایی از کار که در آن ضعیف هستید، کمک بگیرید و از آن ابایی نداشته باشید. اما برای تبدیل نقاط ضعف خود به نقاط قوت نیز تلاش کنید و برای آن از تعلیم و آموزش در حین کار بهره ببرید.

4. هیچ گاه به احتمالات شکست فکر نکنید
آین رند، در رمان خود به نام " اصل و سرچشمه " می نویسد، " نه این در طبیعت بشر است و نه موجودیت حیات انسان که کاری را با رها کردن آن، آغاز کند." به عنوان یک کارآفرین و پیش قدم در انجام یک کار شما نیاز دارید که هدف خود را کاملا باور کنید، آن زمان است که می توانید به آن عمل کنید. شما می بایست ایمان واعتقاد قوی به خودتان، ایده ها و نظرتان و ظرفیت های خود داشته باشید.

 
باید از سایه تردید عبور کنید و به یقین و اعتماد در کار خود برسید. هر چه قدر میزان ایمان و اعتقاد خود را افزایش دهید ، با سرعت بیشتری به اهداف خود دست خواهید یافت. هرچند که باید در این میان تعادلی وجود داشته باشد. تعادل بین اعتماد به نفس و محاسبه دقیق خطرات کار به جهت دستیابی به هدف بالاتر. کار آفرین موفق ، کارآفرینی است که خوب می تواند محاسبه کند و میزان خطر در کار را کاهش دهد تا به سود بالاتر برسد.
6. سخت کار کردن
هرکارآفرین و نوآور موفقی به سختی کار کرده است. هیچ کس به این مهم ، با نشستن و زول زدن به دیوار نرسیده است. "برایان تریسی" درباره این مطلب چنین گفته است، " شما برای بقاء خود 8 ساعت در روز کار می کنید، بیش از 8 ساعت هر قدر زمانی که تلاش شما ادامه یابد در جهت موفقیت است."  اگر از هر فرد موفقی در این زمینه سوال کنید به شما خواهد گفت که در ابتدای شروع کسب وکار خود بیش از 60 ساعت در روز کار می کرده است.مشاوره و اجرای پروژه های مشاور هک رشد ما با شما در پروژه هاتون همگام میشیم که بتونید کسب و کارهاتون را با استراتژی های هک رشد با سرعت بالاتری پیش ببرید.مشاور و استراتژیستهای رشد کسب و کار یا اصطلاحاً هکر رشد “Growth Hacker” ها به شیوه های خاص و پیشرفته و بر اساس الگوهای داده محور، رشد یک کسب و کار را افزایش میدهند.
سعی کنید در این موقعیت تفریحات و کار های متفرقه را تا مدتی فراموش کنید، تا زمانی که حقیقتا بتوانید بر روی پای خود بایستید و قامت راست کنید. در این برحه از زمان حتما یک سفر کوتاه هم می تواند برای شما ضرر باشد. همان گونه که اشاره شد ، این گونه سخت کار کردن برای شما آسان خواهد بود اگر دیدگاه و ایده ای محکم برای اجرا داشته باشید و هدفی روشن که به دنبال آن، احساس شورو اشتیاق را در خود حفظ کنید. 

 
7.مرتبا به دنبال راهکارهای جدید از طریق برقراری ارتباطات باشید
در کسب وکار ، شما با شرکتی که اداره می کنید مورد قضاوت واقع می شوید. با گروه مدیریتی که دارید ، سیستم هدایتی که درنظر گرفته اید و همچنین استراتژی های ارتباط با همکارانتان. کسب و کار هر چه قدر هم که کوچک باشد نیازمند ارتباطات و استفاده از تجارب است. می توانید در ملاقات هایی که در کسب و کار های مشترک دارید از افراد با تجربه به طور مثال در پایه گذاری بازار های خود بهره ببرید.
 
این بسیار مهم است که شما در ارتباط با همکاران فعال خود آن هایی را که می توانند به شما کمک کنند و برعکس آن ها که شما را به عقب می خوانند بشناسید. برای موفقیت در این زمینه شما همواره نیازمند داشتن مهارت برقراری ارتباط خوب و مناسب می باشید و همیشه می بایست نسبت به فرصت های جدید و امکان گسترش روابط خود هوشیار باشید. 
 
8.اشتیاق به یادگیری
شما حتما نباید مدرک MBA و یا فارغ التحصیل دکترا در این زمینه باشید تا موفقیت خود را تضمین کنید. در حقیقت کارآفرینان موفقی را می توان دید که حتی در مقطع دانشگاهی نیز تحصیلات خود را به پایان نرسانده اند. مطالعات نشان می دهد که بسیاری از میلیونر های خود ساخته از هوش متوسط برخوردار بوده اند. با این وجود، به همه ظرفیت ها و توانایی های خود توجه کرده اند و به زندگی اقتصادی مورد نظرشان و اهداف شخصی خود دست یافته اند زیرا هرگز از یادگرفتن و آموزش دیدن دریغ نکردند.
 
برای موفقیت، شما باید علاقه مند به سوال کردن باشید ، کنجکاوی خود را همیشه با خود داشته باشید و همیشه علاقه مند به یادگیری بوده و آغوش خود را برای دریافت معلومات بیشتر باز نگه دارید. مسلما این علاقه در دنیای پرسرعت تغییرات تکنولوژی و شیوه های کسب و کار بسیار ضروری است.
 
9. ثابت قدم بودن و ایمان راسخ داشتن به کار
هیچ کس تا به حال نگفته است که دستیابی به موفقیت آسان است. گاهی علی رغم همه سخت کوشی ها و علایق شما ، کار با شکست مواجه می شود. اگر به گذشته بسیاری از افراد موفق امروز نگاه کنید می بینید که با دارا بودن همه خصوصیاتی که بدان اشاره کرده ایم اما شکست هایی در حد ورشکستگی را در کارنامه عملکرد خود دارند، اما به سرعت روی پای خود ایستاده اند تا آن شکست را سرآغاز شروع کاری بزرگ کنند.
 
رویکرد شما در صورتی که مبتنی بر ثبات قدم باشد و پذیرش رویارویی با شرایط مختلفی که گاهی نا امید کننده است، موفقیت نیز می تواند از آن شما باشد. این را باید بیاموزید که بعد از هر شکست و زمین خوردنی با قدرت هر چه تمام تر از جا برخیزید و کار را از سر بگیرید. استواری شما در میزان اعتماد و باوری که به خود دارید نهفته است. به خاطر بسپارید که اگر ثابت قدم و استوار باشید هیچ چیز شما را نمی تواند متوقف کند. 
 
10. به کار خود نظم دهید
توماس هوکسلی گفته است، " آن چه را که باید انجام دهید آن زمان که باید انجام شود بدان عمل کنید، چه دوست داشته باشید چه دوست نداشته باشید." تادیب نفس و نظم دادن به خودکلید موفقیت در این مرحله است.  قدرت آرزوها و تمایلات شما را مجبور خواهد کرد که بهای موفقیت خود را بپردازید. آنچه را که دیگران دوست ندارند انجام دهند شما انجام دهید، کیلومترها به جلو بتازید و در جنگ تن به تن با خود به تنهایی بجنگید و برنده شوید.

11.به ترس‌هایتان غلبه کنید. همه ما ترس‌هایی داریم، ترس از صحبت در جمع، ترس از بلاتکلیفی، ترس از ریسک کردن. این ترس‌ها ما را متوقف می‌کنند. اگر ترس‌هایتان را شناسایی کنید، حوزه‌هایی که نیاز به رشد دارید هم خواهید شناخت. در واقع ترس مثل قطب‌نمای رشد عمل می‌کند. اگر از چیزی می‌ترسیم، نشان‌دهنده چیزی است که باید در آن زمینه رشد کنیم.

12.نقاط کورتان را شناسایی کنید. همانطور که از اسمش معلوم است، نقطه کور را نمی‌توانیم ببینیم. از نظر رشد فردی، نقاط کور چیزهایی هستند که از آن‌ها بی‌اطلاع هستیم. شناختن نقاط کور به ما کمک می‌کند تا در واقع چیزهایی که به بهبود نیاز دارند را بشناسیم. یکی از تمرین‌هایی که می‌توانید در این زمینه انجام دهید این است که تمام چیزها، اتفاقات و افرادی که در طول روز شما را خسته، عصبی یا ناراحت می‌کنند شناسایی کنید. همین‌ها نقاط کور ما هستند. در قدم بعدی باید به آن‌ها رسیدگی کنیم.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امین احدی

ایده های اصلی برای گسترش کسب و کار

اگر کسب و کارتان رو به رشد است و با موفقیت مرحله اول شروع کسب و کار را پشت سر گذاشتید، آماده مرحله بعدی باشید تا بتوانید کسب و کارتان را گسترش دهید. راه‌های بسیار زیادی برای گسترش کسب و کار وجود دارد اما پنج روش زیر برگزیده و منتخب هستند که به بررسی آنها خواهیم پرداخت:۱- ایجاد شعب دیگر از کسب و کارتان با ایجاد شعب جدید می‌توانید تقاضاهای محلی بیشتری را شناسایی و به خود جذب کنید، در نتیجه میزان فروش و سودتان را افزایش دهید.

۲- تحت لیسانس کمپانی‌های بزرگ باشید تحت لیسانس یا تحت امتیاز، به تولید محصول (یا ارائه خدمات) با کسب  اجازه از مالک معنوی و صاحب امتیاز اولیه فناوری تولید آن محصول گفته می‌شود. اگر تحت لیسانس برندهای معروف کار کنید، می‌توانید از هزینه‌های تولیدی خود بکاهید. این کار همچنین از ریسک‌های فروش محصولاتتان خواهد کاست وو نیاز کمتری به بازاریابی دارید.

۳- تنوع در ارائه محصولات و خدمات تنوع استراتژی عالی برای گسترش کسب و کارتان است. ارائه محصولات و  خدمات مکمل همدیگر می‌تواند راه حل مناسبی باشد. این بدین  معناست که محصولاتی را که تکمیل کننده محصول شما هستند (مثل رم برای موبایل، کلاه برای ست لباس ورزشی و …) را ارزیابی و اقدام به فروش پک محصولات خود کنید.

۴- با شرکت‌های دیگر ادغام شوید یک دست صدا ندارد، سعی کنید با دیگر کمپانی‌های بازار وارد مذاکره شوید و به آنها  پیشنهاد تقسیم سود در ازای همکاری مشترک را بدهید و با آنها ادغام شوید. در کشورهای اروپایی از این امر برای ایجاد یک قدرت اقتصادی برتر در راستای انجام پروژه‌های بزرگ اقتصادی استفاده می‌شود. از دیگر فواید این پیوستگی،، تخصصی نمودن شرکت‌ها و تعیین یک هدف مشترک می‌باشد.

۵- حضور خود را در فضای مجازی گسترش دهید با استفاده از فناوری خاص شبکه، مانند موتورهای جستجو و عاملان  هوشمند، مشتریان می توانند اطلاعات موردنیاز برای تصمیمات خود را با کمترین زمان و هزینه به دست آورند. اکثر مواقع مشتری‌ها کسب و کار مورد نظر را از طریق جست و جو یا "گوگل کردن" در فضای ایترنت پیدا می‌کنند.. بدون شک حضور هر چه بیشتر در فضای اینترنت می‌تواند برند شما را در میان کاربران اینترنی مطرح کند و در نتیجه تقاضای محصولات و خدمات شما افزایش خواهد یافت. در نهایت می‌توان گفت که از آنجایی که حفظ مشتریان بر رشد و سوددهی تاثیر می گذارد، اعمال راهبردهای اثربخش حفظ مشتریان در محیط تجارت الکترونیک برای کسب و کارها ضروری و غیرقابل انکار است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امین احدی

تعریف اولیه ازمسیر رشد برای کسب و کارها

هک رشد تبدیل به کلمه اصلی استارتاپ‌ها شده است. چرخش (Pivoting) و تکرار (Iterating) را فراموش کنید. در حال حاضر همه‌چیز در گرو هک رشد است.
برای کسانی که این کلمه را بیش از هزاران بار شنیده‌اند شاید آزاردهنده باشد و البته به همان میزان گیج‌کننده برای کسانی که تاکنون در مورد آن چیزی نشنیده‌اند.
بخواهید یا نه، هک رشد در حال اتفاق افتادن است. به همین دلیل است که هرساله چندین استارتاپ جدید را می‌بینیم که نرخ رشدهای بسیار زیادی که با عقل جور درنمی‌آید دارند. درست مثل فیس‌بوک


چه کنیم تا شرکت مان همواره سیر صعودی رشد داشته باشد؟


بعدازآن می‌رسیم به اوبر:

چه کنیم تا شرکت مان همواره سیر صعودی رشد داشته باشد؟


تعداد کاربران اوبر (منبع)

هک رشد چند سالی است که مطرح شده است اما به‌شدت در حال استفاده است. همه استارتاپ‌ها به دنبال هکرهای رشد هستند.
دلیل این موضوع هم واضح است! آن‌ها هم می‌خواهند رشد فوق‌العاده سریعی را تجربه کنند و میلیون‌ها کاربر جذب کنند و سود هنگفتی ببرند.
اما منظور از هک رشد دقیقاً چیست؟ حالا وقت آن است که به سراغ پاسخ این سؤال برویم. ما حتی در ادامه به شما خواهیم گفت چگونه باید این کار را انجام دهید.
تعریف هک رشد
در این آدرس می‌توانید به تعریف کامل و دقیقی از هک رشد دست پیدا کنید اما برای جمع‌بندی، به مواردی در اینجا اشاره می‌کنیم.
تنها ۵ سال از عمر این عبارت می‌گذرد. شان الیوت در سال ۲۰۱۰ زمانی که به دنبال عنوانی برای یک موقعیت شغلی می‌گشت از این عبارت برای اولین بار استفاده کرد.
می‌توان گفت خود شان الیوت اولین هکر رشد است. او به‌عنوان مشاور به استارتاپ‌های زیادی ازجمله دراپ باکس کمک کرده تا به شتاب زیادی در رشد دست پیدا کنند.
اگرچه هرزمان که او استارتاپی را برای یافتن یک ماجراجویی و کار جدید ترک می‌کرده، اوقات سختی را برای پیدا کردن جایگزین کار قبلی می‌گذرانده است. شان کسی بود که مسئول رشد در استارتاپ‌ها بود.
او وقتی به دنبال کار جدید می‌گشت، آگهی‌های متعدد و مختلف شغلی را نگاه می‌کرد ولی همه به دنبال بازاریاب بودند؛ اما یک بازاریاب نمی‌توانست از پس چنین کاری برآید.
محصولات نرم‌افزاری مدرن در بسیاری از جنبه‌ها ازجمله شیوه توزیع، نسبت به محصولات سنتی متفاوت هستند. بازاریاب‌ها فکر می‌کنند باید بودجه، دخل‌وخرج، نرخ تبدیل و … را مدنظر قرار داد. یک بازاریاب رشد به هیچ‌یک از این‌ها توجه نمی‌کند.
شان به قول خودش به دنبال کسی بود که قطب‌نمایش فقط به یک سو اشاره داشته باشد: «رشد».
رشد، معیار مرگ و زندگی استارتاپ‌ها است و این معیار تنها معیاری است که یک بازاریاب رشد به آن توجه دارد. یک مهندس به همان اندازه می‌تواند هکر رشد باشد که یک بازاریاب. تنها چیزی که مهم است این است که آن‌ها بر چه چیزی تمرکز می‌کنند.
بر اساس فرهنگ استارتاپی آن‌ها باید روش‌هایی تحلیلی، ارزان‌قیمت، خلاقانه و مبتکرانه را به‌کارگیرند تا تعداد مشتریان شرکت را افزایش دهند. این، تنها چیزی است که هکر رشد آن را انجام می‌دهد.
برای اینکه درک کنید واقعاً یک هکر رشد به چه چیزهای می‌تواند دست پیدا کند و اینکه طرز فکر شما برای به کار بستن آن‌ها در کسب‌وکارتان چگونه باید باشد در قسمت‌های بعدی این مقاله نمونه‌هایی از هک رشد که به شکل صحیح انجام شده‌اند را برای شما بیان خواهیم کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امین احدی

سیستم های برای اجرای بازاریابی بهتر و رشد شرکت

Image result for growth hack

یکی از بزرگترین چالش هایی که کسب و کارهای نوپا (استارتاپ ها) با آن مواجه می شوند کسب جایگاهی نزد کاربران و مشتریان است. این به خصوص برای کسب و کارهای نوپا و شرکت های کوچک مایه ترس و نگرانی است: آنها بدون در اختیار داشتن برند شناخته شده یا منابع مالی لازم برای ایجاد تاثیر قابل توجه از طریق خروجی های مرسوم بازاریابی مثل رادیو، تلویزیون یا تبلیغات دیجیتال به بازاریابی می پردازند.
پس یک کسب و کار نوپا باید چه کاری انجام بدهد؟
اینجا همانجایی است که هک رشد (Growth-hacking) وارد می شود. به عنوان مثال هک رشد، کلید راه اندازی رشد Airbnb بود. در واقع Airbnb برای به دست آوردن کاربران تازه و جذب مردم برای ارسال آگهی ها برای اجاره در سایت خود Craiglist را “هک” کرد.
مهم ترین جنبه هک رشد، استفاده از خلاقیت شما برای یافتن راههایی مقرون به صرفه و قابل گسترش برای به دست آوردن بیشترین کاربر است. خود من هم اولین بار که این مفهوم را شنیدم ترسیدم، اما در نهایت این واقعا چیزی نیست جز یک فرآیند آزمایش و تجربه: رسیدن یک ایده به ذهن، آزمایش آن، بررسی و تحلیل نتایج، و سپس کار برای موثرتر کردن آن.
ما در طول سایلها کار در iSeeCars ایده های مختلفی را آزمایش کرده و از ابزارهای زیادی استفاده کرده ایم. در اینجا به تعدادی از ابزارهایی که در کمک به ما برای رشد کسب و کار و برندمان نقش اساسی داشته اند اشاره می کنیم.

Quora – ایده هایی برای هک رشد که با تحقیق مورد آزمایش قرار گرفته است
تحقیق کنید که سایر شرکت ها چه کارهایی را با موفقیت به پایان رسانده اند تا بتوانید از آنها الهام بگیرید. اگر در مورد اینکه یک شرکت خاص چگونه به سرعت رشد کرده کنجکاو هستید، یک مکان مناسب برای کسب آگاهی Quora است. در این سایت بنیانگذاران و کارکنان اولیه، نمایی از رشد و موفقیت شرکت خود را ارائه می دهند. جدول زیر شامل چند تکنیک هک رشد است که برخی از شرکت های مطرح به هنگامی که هنوز در مراحل اولیه کار قرار داشتند از آنها استفاده کرده اند. احتمالا ارزش امتحان کردن را دارند:

شرکت نمونه تکنیک
Airbnb این امکان را ایجاد کرد که کاربران بتوانند به آسانی فهرست های خود را روی Craiglist هم ارسال کنند؛ این شرکت از ترافیک سنگین Craiglist نیز برای جذب کاربران بیشتر بهره برداری کرد
فیسبوک امکان دسترسی به مخاطبان را از هر ابزار ایمیل برای کاربران فراهم کرد – نه فقط از سرویس دهنده های محبوب مثل جیمیل، هاتمیل و یاهو.
Mint.com یک وبلاگ با محتوای تالیف شده و اینفوگرافیک برای حرفه ای های جوان ایجاد کرد. این وبلاگ در امور مالی شخصی حرف اول را می زد.
هاتمیل عبارت “آدرس ایمیل رایگان خود را در هاتمیل ثبت کنید” را به انتهای هر ایمیلی که کاربر ارسال می کرد اضافه کرد
دراپ باکس یک برنامه ارجاع ایجاد کرد که طی آن به کاربرانی که دوستان خود را به سایت ارجاع می دادند فضای رایگان هدیه می داد
یوتیوب قراردادن ویدیو از یوتیوب را در بلاگ یا سایت فوق العاده آسان کرد
 

بیشتر این نمونه ها روی به دست آوردن کاربر تمرکز داشتند، اما چیزی که به همان اندازه اهمیت دارد، حفظ کاربران است. به عنوان مثال هنگامی که توییتر هنوز تازه راه اندازی شده بود برای بازدید مجدد کاربران از سایت با مشکل مواجه بود. بنابراین اطلاعات استفاده مشتریان را بررسی کرد و دریافت که احتمال کمتری وجود دارد که کاربرانی که در اولین روز ثبت نام حداقل بین پنج تا ده کاربر را دنبال نکرده اند تبدیل به کاربران دراز مدت سایت شوند.

با توجه به این ادراک ناگهانی، توییتر سرویس خود را به نوعی بازسازی کرد که دریافت پنج تا ده دنبال کننده را از همان روز اول برای کاربران بسیار ساده تر و سریع تر می کرد. بعد از این تغییر، محتوایی که کاربران مشاهده می کردند همان توییت های دنبال کنندگان بود. چنانچه کاربران دنبال کننده هایی را انتخاب می کردند که مورد علاقه آنها بودند، شانس بیشتری وجود داشت که محتوایی که مشاهده می کردند جالب بوده و بیشتر به آنها مرتبط باشد.
شما هم می توانید کاری مشابه انجام دهید: اطلاعات خود را بررسی کنید و چگونگی استفاده کاربران از وبسایت یا اپ خود را درک کنید. به این ترتیب می توانید ایده هایی برای جذابتر کردن محصول خود به دست آورید.
قیمت: رایگان
سرویس تجزیه و تحلیل گوگل (Google Analytics)
ممکن است همین الآن هم در حال استفاده از سرویس تجزیه و تحلیل گوگل باشید. ما از این سرویس به شکل وسیعی برای تحلیل ترافیک و استفاده کاربران روی سایت های معمولی و موبایل مان استفاده می کنیم. ما هر چیزی که کاربر می تواند روی سایت مان انجام دهد را می سنجیم؛ هر چیزی که کاربر روی آن کلیک می کند پیگیری می شود.

این اطلاعات تصویر خوبی از چگونگی تعامل کاربران با محصول ما و همچنین از تعدادی که پیش از اتمام یک “رویداد” – مثل پر کردن یک فرم یا ثبت نام برای اطلاع رسانی از طریق ایمیل– از سایت خارج می شوند برای ما به نمایش می گذارد. اگر سایت شما کاربران محافظت شده با رمز عبور زیادی را جذب می کند، از Kissmetrics (حدودا 200 دلار در ماه ) استفاده کنید. این پلتفورم اطلاعات را از چشم انداز بازدیدکننده نشان می دهد و رفتار و بینش مشتری را به شکل برجسته نشان می دهد.

قیمت: رایگان
 Qualaroo – از کاربران خود نظرسنجی کنید
Survey توسط شان الیس بوجود آمد. او کسی بود که اولین بار عبارت ترکیبی هک رشد را به وجود آورد. این ابزار به شما اجازه می دهد در نقاط خاصی از تجربه کاربری مخاطب سایت خود به آسانی نظر سنجی هایی را قرار دهید. به عنوان مثال می توانید برای پرسیدن دلیل ترک سایت توسط کاربر یا اینکه چرا یک کار خاص را انجام نمی دهد (مثلا اشتراک خبرنامه یا مشارکت در یک آزمایش) یک سوال به شکل پاپ آپ تنظیم کنید (که در سمت راست قسمت پایین صفحه ظاهر می شود). شما می توانید با استفاده از این بینش ها محصول خود را برای کاربران و مشتریان تان حتی بهتر هم بکنید.

یک نمونه از نظرسنجی های Qualaroo
هزینه: 63 تا 499 دلار در ماه

 Optimizely – ایده ها را امتحان کنید
هنگامی که ایده ای دارید، ممکن است مایل باشید یک تست A/B اجرا کنید. شما در این تست دو نسخه از سایت یا صفحه اینترنتی خود را مقایسه می کنید: A نسخه فعلی خواهد بود و B نسخه ای است که در آن ایده جدید به کار رفته است. این ایده می تواند یک ویژگی، قابلیت یا ظاهر تازه باشد. معمولا این آزمایش به این ترتیب خواهد بود که به طور تصادفی، به 50 درصد از کاربران شما نسخه A و به 50 درصد دیگر نسخه B نمایش داده می شود. سپس بررسی می شود که بر اساس معیارهایی مانند جذب کاربران بیشتر، خریداران بیشتر برای محصول یا بیشتر ماندن کاربران در سایت، کدامیک عملکرد بهتری داشته است.

Optimizely یکی از بهترین ابزارها برای تست A/B است. شما بدون نیاز به دانستن هیچگونه کدنویسی می توانید آزمون های A/B را پیاده سازی کنید. این آزمون ها را می توان روی سایت معمولی یا موبایل یا اپ موبایل اجرا کرد. اولین بار که ما از این سیستم استفاده کردیم، از آسانی پیکربندی نسخه های مختلف یک صفحه اینترنتی مثل صفحه خانگی یا صفحه فرود، اجرای آزمون و بررسی نتایج شگفت زده شدیم.

قیمت: 49 دلار به بالا، بسته به ترافیک

 

Usertesting – از کاربران هدف، بازخورد ویدیویی دریافت کنید
چنانچه در حال ایجاد تغییری در وبسایت خود یا افزودن یک قابلیت یا ابزار هستید، دریافت بازخورد پیش از انتشار ایده خوبی است. Usertesting دریافت بازخورد از تعداد زیادی از کاربران را آسان می سازد – دقیقا بیش از یک میلیون کاربر. شما می توانید بر اساس ویژگیهایی مثل جنسیت، سن، درآمد، محل جغرافیایی و تخصص در اینترنت یک مجموعه برگزیده از کاربران را مخاطب قرار دهید. معمولا در طول یکساعت پس از ارسال درخواست، بازخورد کاربران را دریافت خواهید کرد.

قیمت: 49 دلار برای هر ویدیو
ListBuilder – ایمیل های بازدیدکنندگان سایت را جمع آوری کنید
ساختن یک فهرست ایمیل از بازدیدکننده هایتان یک کانال ارتباطی برای ارتباط بلندمدت در اختیار شما قرار می دهد. اگر چیز ارزشمندی دارید، می توانید آن را در ازای نشانی ایمیل کاربر در اختیارش بگذارید. ListBuilder برای پیکربندی اینکه در تجربه کاربری یک مخاطب، چگونه و در چه زمان باید نشانی ایمیل او را بخواهید، ابزاری با کاربری آسان به شما ارائه می دهد. (ListBuilder محصول فکری نوح کاگن که اولین رئیس بازاریابی Mint.com بود و توسط Intuit با قیمت 170 میلیون دلار تصاحب شد بود.)

به عنوان مثال می توانید یک کتاب الکترونیکی یا pdf با محتوای تالیفی و سودمند را برای دانلود به کاربر ارائه بدهید. “هویجی” که ما ارائه می کنیم، اطلاع رسانی درمورد مطالعه جدیدی است که منتشر کرده ایم (بینش هایی درباره تحقیقات و گرایشات خودرو). ما از ListBuilder در کنار aWeber که یک راه حل بازاریابی ایمیل است (حداقل قیمت 20 دلار در ماه) استفاده می کنیم. این ابزارهای ترکیبی متناسب کردن ایمیل های ارسالی ما را با علاقه و نیاز کاربر آسان می سازد.

قیمت: رایگان
Yesware – ایمیل های ارسالی را پیگیری کنید
یکی از اهداف کلیدی بازاریابی ما این است که مرتبا نام خود را مطرح کنیم. ما برای انجام این کار تحلیل ها و مطالعاتی را مبتنی بر اطلاعات صنعت خودروسازی انجام می دهیم و با گزارشگران و افراد تاثیرگذار ارتباط برقرار می کنیم. این کار به ایمیلهای فراوانی نیاز دارد. Yesware در پیگیری اینکه چه کسانی، چندبار و برای چه مدت ایمیل ها را باز کرده اند به ما کمک می کند. این اندازه ها نه تنها به ما کمک می کنند در مورد چگونگی ادامه کار تصمیم گیری کنیم، بلکه تصویر خوبی از میزان تاثیر و موفقیت ما برای یک مجموعه فعالیت خاص ارائه می دهند.

قیمت: 12 دلار و بالاتر در هر ماه

 

Tribeboost – دنبال کننده های توییتر را افزایش دهید
شما به عنوان صاحب یک کسب و کار نوپا احتمالا برای جذب و رشد پیوسته مخاطب با دشواری روبرو خواهید شد. Tribeboost می تواند به شما کمک کند تا در تویتر به جذب مخاطب بپردازید. Tribeboost برای یافتن دنبال کنندگان تویتر از الگوریتم های کامپیوتری و انسان استفاده می کند. این سایت این کار را با نظارت بر توییتر به صورت در لحظه بر اساس کلیدواژه ها و هشتگ هایی که شما به عنوان کاربر مشخص می کنید انجام می دهد. شما می توانید دامنه دنبال کنندگان خود را بر اساس موقعیت و پروفایل آنها نیز محدود کنید. علاوه بر این خدمات مشتریان Tribeboost در همکاری برای کمک به شما برای جلب مجموعه دنبال کننده مطلوب تان درجه یک است.

قیمت: 129 دلار و بالاتر در هر ماه
و یک مورد دیگر به عنوان پاداش برای شما: Mixrank – فهرستی از مشتریان آینده بسازید
اگر شرکت شما به سایر شرکت ها کالا یا خدمات می فروشد، Mixrank ابزاری قدرتمند برای پیداکردن مشتریان بالقوه است. راه حلی که Mixrank ارائه می دهد به شما اجازه می دهد در میان میلیون ها شرکت و مخاطبان آنها با استفاده از چند فیلتر به جستجو بپردازید. به عنوان مثال می توانید مشتریان آتی را بر اساس نرم افزاری که در سایت خود استفاده کرده اند، نوع اپ های موبایل و روش تبلیغات آنلاین آنها پیدا کنید.
قیمت: 500 دلار و بالاتر در ماه
ما در تلاش برای رشد کسب و کارمان ایده های زیادی را امتحان کرده ایم؛ بیشتر آنها نتیجه ای که می خواستیم ارائه نکردند … اما تعداد کمی از آنها نتیجه مورد نظر ما را فراهم آوردند. و تاکتیک هایی که موفقیت آمیز بوده اند عامل بیشترین مقدار رشد شرکت ما بوده اند. ما به تعدیل و تنظیم و متناسب کردن آن ایده ها و آزمودن ایده های تازه ادامه می دهیم. ما در میان این جریان احتمالا به ابزارهای دیگری هم برخواهیم خورد که در جعبه ابزار هک رشد ما نقش اساسی خواهند داشت. امیدواریم برای شما هم همین اتفاق بیفتد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امین احدی

چگونه از تکنیک های رشد برای پیشرفت کسب وکار استفاده کنیم

Related image

اغلب کارآفرینان اعتقاد دارند اگر سرمایه گذار یا حداقل یک نیروی تمام وقت برای هک رشد شرکت خود نداشته باشید، کار دشواری پیش رو خواهید داشت. اما حرف آنان  همیشه صادق نیست. تجربه نشان داده است با صرف هزینه ای ناچیز هم می توان به رشدی چشمگیر دست یافت. در ادامه ۵ ترفند کم هزینه برای رشد را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱- بازاریابی محتوایی

همه می دانند محتوا در رشد یک کسب و کار نقش مهمی دارد، اما کسی نمی داند این نقش تا چه اندازه بزرگ و قدرتمند است. برای مثال شاید برایتان جالب باشد بدانید Kissmetrics و Buffer اغلب مشتریان خود را از طریق وبلاگشان جذب می کنند.

اما تفاوت بلاگ آنها با بلاگ های دیگر این است که آنها تمرکز خود را روی ارائه ی محتوای با کیفیت و نکات تازه ای قرار داده اند که اغلب بلاگ ها برای تولید آن وقت صرف نمی کنند.

به زبان دیگر، آنها از صحبت کردن درباره ی محصول خود اجتناب می کنند و سعی دارند از درِ بهتری وارد شوند.

در ثانی، پست های میهمان یکی از عوامل مهم پیشرفت بسیاری از کسب و کار ها بوده اند، به ویژه اینکه اطلاعات با ارزشی در مورد صنعت یا تاکتیک های حوزه ی خود ارائه می دهند.

به همین ترتیب اگر بتوانید رسانه ها را به نام بردن از خود وادار کنید، می توانید ترافیک وبسایت خود را تا حد چشمگیری افزایش دهید. این کار می تواند ترافیک جدید شما را به بازدید کنندگان دائمی و حتی مشتریان شما تبدیل کند.

۲- بازاریابی شبکه های اجتماعی

یکی دیگر از تفاوت هایی که کسب و کار های ۱۰ سال پیش با الان داشته اند این است که آن زمان فیسبوک، توئیتر، لینکدین و پینترستی وجود نداشته است.

شبکه های اجتماعی را گروهی از مردم در نظر بگیرید که هر ساعت از این پلتفرم ها استفاده می کنند. برای جلب دنبال کننده های بیشتر، اپلیکیشن هایی نظیر Narrow.io یا Crowdfire مورد استفاده قرار می گیرند که به کاربران خود اجازه می دهند پیگیر ترین دنبال کننده های متخصصین هر حوزه را دنبال کنند.

برای مثال اگر شما مشاور هک رشد هستید، می توانید از این اپلیکیشن ها برای فالو کردن جدی ترین فالوئر های تأثیرگذارترین شخصیت های این حوزه مثل شان الیس، هیتن شاه، یا گاگان بیانی استفاده کنید.

سپس می توانید با استفاده از نرم افزار های برنامه ریزی توئیت، برای مخاطبان خود به صورت منظم توئیت کنید. می توانید محتوای مورد نیاز خود را از منابع اختصاصی حوزه ی فعالیتتان پیدا کنید.

۳- تعامل مستقیم

هیچ چیز جای معاشرت مستقیم را نمی گیرد، مخصوصاً اگر توان مالی استخدام یک هکر رشد تمام وقت یا تبلیغات فیسبوکی و غیره را نداشته باشید.

یکی از بهترین ابزار های این کار قسمت جستجوی توئیتر است. این بخش از آن جهت مفید واقع می شود که می توانید در آن به جستجوی کلمات کلیدی خاصی بپردازید و کسانی را که دقیقاً در مورد موضوعات مد نظر شما صحبت می کنند پیدا کنید.

برای مثال اگر عبارت «روابط کسب و کاری» را در آن جستجو کنید، تمام کسانی که در این مورد روی توئیتر اظهار نظر کرده اند را پیدا خواهید کرد. پیدا کردن آنها به شما این فرصت را می دهد که با آنها وارد تعامل شوید. از این طریق می توانید با فعالان حوزه ی خود صحبت کنید و از آن مهم تر، به صحبتهای آنها گوش دهید.

۴- سنجش های مقایسه ای A/B

هیچ چیز به پای داشتن وبسایتی قدرتمند که برای مشتریانتان مفید و کاربردی باشد نمی رسد. اما شما از کجا خواهید فهمید مشتریانتان روی رایانه های شخصی خود چه کار می کنند؟

به لطف تیم SumoMe شما قادر خواهید بود از همان ابزارهایی که بازاریاب هایی مثل نیل پاتل هزاران دلار برایشان هزینه کرده اند، به صورت مجانی بهره مند شوید.

یکی از محبوب ترین ابزار های این کار HeatMap است که به شما اجازه می دهد ببینید کاربران روی کدام قسمت های وبسایت شما کلیک می کنند. این ابزار در کنار ابزار های دیگری مثل Hello Bar به شما اجازه می دهد از سطح عملکرد Pop-up ها یا دیگر قسمت های وبسایت خود باخبر شوید.

برای مثال تغییر چیز به ظاهر ساده ای مثل عنوان «ثبت درخواست» به «همین حالا شروع کن!» می تواند در افزایش نرخ تبدیل و کلیک وبسایت ها تأثیر چشمگیری داشته باشد که این در کسب و کار به تفاوت های میلیونی خواهد انجامید.

۵- بهسازی محصول

به یاد داشته باشید محصول شما اولین دلیل مراجعه ی مشتری به شماست. هر کسب و کاری در ارائه ی محصول خود، لحظه ی سرنوشت سازی دارد که در آن مشتری بالاخره به ارزش محصول ارائه شده پی می برد. شما می توانید با استفاده از شیوه های توسعه ی مشتری، درک کنید کجای محصولتان برای مشتری حائز ارزش بوده است و به این ترتیب، دسترسی سریع وی به آن نقطه را سرعت ببخشید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امین احدی

نکاتی برای اجرای پروسه بازاریابی رشد برای شرکت ها

  1. Image result for growth hack

  2. هکر رشد کسی‌ست که شمالِ حقیقی‌ش، رشد هست
  3. این جمله از سین الیس، نمیتونه تعریف درستی از هک رشد باشه. اگر باز دقیقتر جستجو کنید، متوجه نکته جالبتری میشید!
  4. هک رشد یک نوع جنون است. شما برای تبدیل شدن به یک استارتاپ موفق، یک بازاریاب ماهر، و یک نیروی حرفه ای که همه چشمشان به دنبال شما باشد، باید شم هک رشد را در خود پرورش دهید.
  5. سؤال اینجاست که چگونه؟ احتمالاً مزایای تبدیل شدن به یک هکر رشد واضح است، اینکه هیچگاه بدون شغل نمی مانید، اینکه قادر هستید شرکت ها را به مقیاس بزرگ تری برسانید، و البته حقوق و پاداش های کلانی دریافت کنید. هک رشد برای خیلی ها یک رؤیای مجسم است.
  6. اما برای رسیدن به اوج این قله، چند کار هست که ابتدا باید انجام دهید. شما باید با تمام وجودتان به یک هکر رشد بدل شوید؛ به حرف ساده به نظر می رسد اما در مقام عمل بی نهایت دشوار، اما شدنی است. ۸ نمونه از بهترین کارهایی که برای تبدیل شدن به یک هکر رشد می توانید انجام دهید از این قرار اند:

  7. ۱- در مورد هک رشد هر چقدر که می توانید مطلب بخوانید

  8. این مرحله، مرحله ی یادگیری است. شما باید هر چقدر که می توانید در این زمینه بخوانید. توصیه می شود با خواندن این مقالات شروع کنید:فقط به مطالعه ی این دست مطالب بسنده نکنید، بلکه آن ها را انجام دهید. در غیر این صورت این احتمال وجود دارد که دانش تازه ی خود را در ذهنتان محبوس کنید و هیچ گاه آن را در عمل به کار نگیرید. هر کاری که برای محقق کردن خوانده ها و دانسته های خود در این زمینه می توانید انجام دهید را عملی کنید.

  9. ۲- کسی را پیدا کنید که قبلاً این کار را انجام داده و از او راهنمایی بگیرید
  10. اگر یک راهنما برای خود پیدا کنید، سال ها دردسر و استیصال او را صرفه جویی خواهید کرد. داشتن یک یا حتی چند راهنما به شما کمک خواهد کرد از پس چالش های ذهنی متعددی بر بیایید، موانع بسیاری را پشت سر بگذارید و فوت و فن های هک رشد را یاد بگیرید.
  11. کسی را پیدا کنید که واقعاً این کار را با موفقیت انجام داده باشد؛ نه اینکه صرفاً در این باره حرف بزند.
  12. ۳- همه چیز را در ذهن خود به هک رشد گره بزنید
  13. این به نوعی بازی ذهنی شباهت دارد، اما مهم است. هک رشد بیشتر از تاکتیک و تکنیک های مختلف، یک نوع چارچوب ذهنی است.
  14. برای آنکه واقعاً به یک هکر رشد تبدیل شوید باید در وهله ی اول انگیزه ی بی نهایت استوار و خدشه ناپذیری برای رشد داشته باشید. این انگیزه باید بر هر کاری که انجام می دهید تأثیر بگذارد. اگر نمی توانید کارهای خود را با رشد پیوند بزنید، می توان گفت کارهای مذکور با هدف هایی که برای خود در نظر دارید ارتباط مناسبی ندارند.
  15. هر کاری که در زندگی حرفه ای خود انجام می دهید باید مستقیماً به جستجوی تمام وقت شیوه های دستیابی به رشد ارتباط پیدا کند.
  16. ۴- روی یک حوزه از هک رشد تمرکز کنید و در آن متبحر شوید
  17. یکی از دلایل دلسرد شدن افراد و کنار گذاشتن هک رشد گستردگی زیاد آن است. مثل این است که بدون رفتن به دانشگاه و نشستن در کلاس درس سعی داشته باشید درس بخوانید. به دنبال چه باید بود؟ از کجا باید شروع کرد؟ چه مطالبی باید خواند؟ چطور باید این مطالب را خواند؟
  18. به همین دلیل است که باید این حوزه ی گسترده را به بخش های قابل مدیریت تر تقسیم کنید و هر بار به یک بخش بپردازید.
  19. یک بخش از این حوزه را انتخاب کنید؛ بخشی که بیشتر از همه شما را به وجد می آورد و یا کنجکاوی تان را بر می انگیزد. در مورد آن مطالعه کنید و یافته های خود را به کار ببندید. اگر روی یکی از حوزه های هک رشد متمرکز شوید و در آن مهارت بالایی کسب کنید، در مسیر تبدیل شدن به یک هکر رشد شانس موفقیت بیشتری خواهید داشت.
  20. ۵- اصول پایه و مقدماتی بازاریابی را مطالعه کنید

  21. هک رشد زیرمجموعه ای از حوزه ی گسترده تر بازاریابی است. بنابراین اگر می خواهید در آن به موفقیت دست پیدا کنید، باید بازاریاب قابلی از خود بسازید. اصول پایه ی این حوزه را فرا بگیرید، زیرا هر کاری که به عنوان یک هکر رشد باید انجام دهید از آن اصول نشأت می گیرند.
  22. تاکتیک های هک رشد با بازاریابی سنتی تفاوت دارند. اما در سطح مفاهیم و اصول پایه باید بدانید بازاریابی یعنی چه. شما باید چرایی، چگونگی و مفاهیم اولیه ی بازاریابی را بلد باشید.
  23. اکرِ متخصصان معروف بازاریابیِ دنیا، تعاریف عمومی‌ای که از هک رشد میشه رو اصلا از پایه قبول ندارد، و بر این باورند که این تکنیکها در واقع همون مارکتینگ هستند که فقط اسمشون عوض شده…
  24. در خیلی از جاها حق با اونهاست. از کلمه هک رشد به دلایل نادرست زیادی سواستفاده شده. از سواستفاده برای پیدا کردن شغلهای جدید تا بهانه جویی برای آزمایش و تستهای بیش از حدِ تکنیکهای مختلفی که جوابگو نبودند…
  25. با این تفاسیر، اینطور به نظر میرسه که هک رشد یک مفهوم ساختگی هست و در واقع استراتژی اصلی، همون بازاریابی هست که فقط تغییر نام پیدا کرده. گرچه شاید این موضوع منطقی به نظر بیاد، اما در برخی از نمونه هایی که از هک رشد اطرافمون میبینیم، چیزهایی وجود داره که کمی متفاوت از بازاریابی‌ای هستند که میشناسیم.
  26. اجازه بدید با یه مثال این موضوع رو بهتر بفهمیم:
  27. آپدیت اخیر “پیج تجاری اینستاگرام” رو باید دیده باشید. اگر با دقت به این آپدیت نگاه کنید متوجه مورد جالبی میشید. شما برای تبدیل پیج شخصی‌تون به یک صفحه تجاری در اینستاگرام، نیاز دارید که یک صفحه تجاری در فیسبوک داشته باشید؛ اول حسابِ فیسبوکتون رو با حسابِ اینستاگرامتون یکپارچه‌سازی کنید و سپس با انتخاب صفحه‌یِ تجاریِ مورد نظرتون در فیسبوک، صفجه اینستاگرام شما اطلاعاتِ صفحه فیسبوکتون رو به ارث میبره و ساخته میشه!
  28. چند نکته ساده:برای ساخت یک صفحه تجاری در اینستاگرام، باید حتما یک اکانت فیسبوک داشته باشید (اگر دارید باید واردش بشید و فعالش کنید، و اگر ندارید باید بسازید)
  29. برای ساخت صفحه تجاریتون در اینستاگرام، باید حتما یک صفحه تجاری فیسبوک هم داشته باشید (اگر دارید باید واردش بشید و فعالش کنید، و اگر ندارید باید بسازید)
  30. برای اینکه اطلاعات صفحه تجاری اینستاگرامتون به روز باشه، باید اطلاعات صفحه تجاری فیسبوکتون رو هم به روز رسانی کنید (باید وارد فیسبوک بشید، و اطلاعاتتون رو به روز رسانی کنید)جهت آموزش کامل تصویری ساخت اکانت تجاری در اینستاگرام مقاله ویژگی آنالیز پروفایل اینستاگرام برای کسب و کارها را مطالعه نمایید. در یک نگاه ساده، اگر صفحه تجاری اینستاگرام میخواید، باید به فیسبوک برید و در اونجا فعال بشید و اعمال خاصی هم انجام بدید. حدس میزنید چند نفر برای اینکار به فضای فیسبوک برگشتن یا حساب جدیدی در فیسبوک ساختن؟
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امین احدی

رشد برای آینده کسب و کارهای نوپا در سال 2017

Image result for growth hack



به‌منظور پیشرفت در هر کسب‌وکاری لازم است روی استراتژی‌های هک رشد (یک تکنیک بازاریابی است برای گسترش تکنولوژی استارت‌آپ‌ها با استفاده از تفکر تحلیلی و سنجه‌های اجتماعی برای فروش محصولات) مانند بهبود نرخ تبدیل (نسبت مشتریان هدف به نسبت کل بینندگان سایت)، ارائه پیشنهادهایی که مشتریان احتمالی نتوانند آن را رد کنند و خودکار کردن کمپین‌های بازاریابی دیجیتالی تمرکز کرد. اما چگونه می‌توان از عهده انجام چنین کارهایی برآمد؟ استراتژی‌های مناسب با تکیه بر ابزار و فناوری‌های بی‌عیب و نقص مطمئنا از کسب‌وکار شما پشتیبانی می‌کنند. در این مقاله به روش‌های جالبی اشاره شده است که در صورت رعایت می‌توان با مشتریان ارتباط موثرتر و قوی‌تری برقرار کرد. همچنین می‌توان با قرار دادن نام تجاری در جایگاهی خاص به جذب مشتریان بیشتر کمک کرد.

1) تعامل با مشتریان

اگر چه بیش از 90 درصد از مطالب در شبکه‌های مختلف اجتماعی متن است، اما محتوای بصری به افزایش تعداد مشتریان شرکت‌ها کمک می‌کند. مغز انسان تصاویر را نسبت به متون با سرعت بیشتری ثبت و پردازش می‌کند. برای انتقال مفهوم از تصاویری چون اینفوگرافی، الگوهای رفتاری و حتی شکلک‌ها استفاده می‌شود. مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند برای برقراری ارتباط با دوستان، خانواده و حتی مشتریان از روش‌های تعاملی استفاده کنند. برای درگیر کردن مشتریان بالقوه، در زمان مناسب با آنها ارتباط برقرار کنید. ابزاری مانند Click Meeting به شما کمک می‌کند علاوه‌بر اجرای وبینارها و دیگر رویدادهای زنده، به آموزش و سرگرمی بپردازید و از بازخورد مخاطبان اطلاع پیدا کنید. در کنار کسب درآمد از طریق وبینارها می‌توان از این فرصت پیش آمده برای ایجاد ارتباط و جذب مخاطب نیز استفاده کرد. اصل مهم پس از برقراری ارتباط با مشتریان، حفظ تماس و پیگیری است که باید از طریق استراتژی‌های بازاریابی ایمیل در اسرع وقت صورت گیرد. در غیر این صورت، وجهه مدیریت مدبرانه خود را از دست خواهید داد.


2) محتوای تولید شده مشتریان


اعتبار نام تجاری بسیار حائز اهمیت است، زیرا خریداران آنلاین اعتبار و نظرات درباره نام تجاری را در شبکه‌های مختلف بسیار جدی بررسی می‌کنند. از این‌رو کارشناسان صنایع به این موضوع توجه خاصی دارند. برخی از شرکت‌های برجسته در دنیا اخیرا اقدام به برگزاری دوره‌هایی برای پیشرفت در زمینه کسب‌وکار الکترونیکی به صورت رایگان برای کارکنان خود کرده‌اند. مدیران این شرکت‌ها با استفاده از استراتژی‌هایی به کارآفرینان کمک می‌کنند به ارزیابی سازمان‌های خود بپردازند. در واقع مهمترین اصل اجتماعی، علاقه‌مند نگاه داشتن مخاطبان است. بسیاری از کسب‌وکارها سرمایه هنگفتی را صرف کمپین‌های تبلیغاتی می‌کنند. اما نتیجه چندانی عایدشان نمی‌شود، زیرا تاثیر شگرفی را که بازاریابی دهان به دهان بر پیشرفت شرکت‌ها می‌گذارد نادیده می‌گیرند. به یاد داشته باشید نام تجاری شرکت صرفا لوگو، تجربه کاربر یا عناصر طراحی نیست، بلکه نام تجاری نشان‌دهنده ارزش‌های یک سازمان است. از آنجا که برای هک رشد داشتن تصویر نام تجاری تاثیرگذار لازمه پیشرفت در کار است، اهمیت دادن به اعتبار آنلاین باید جزو اولویت‌های شرکت قرار گیرد. این یک اصل کلی است که باید به بازخوردهای مشتریان گوش داد و برای ارائه تجربه مشتری عالی، به تقویت تولیدات پرداخت. برای ارتقای سطح کسب‌وکار می‌توان از دیدگاه‌های محتوای تولید شده توسط کاربران مانند(بلاگ‌ها، پست‌ها، چت‌ها، ویدئو و فایل‌‌های صوتی) در صفحات استفاده کرد. ابزاری مانند Yotpo این امکان را فراهم می‌سازد تا پس از جمع‌آوری نظرات واقعی مشتریان آنها را در صفحات هدف یا landing page به نمایش بگذارید. فقط نظر واقعی طرفداران را در معرض دید قرار دهید که در غیر این صورت برنامه رشد هم کمکی به موفقیت شما نمی‌کند.

3) رفتار مشتریان

درگیر شدن با مشتریان کار بسیار سودمندی است اما کافی نیست. بسیاری از مشتریان بدون ذکر دلیل بی‌علاقگی خود، وب‌سایت شما را ترک می‌کنند. گروهی از بازاریابان براساس تحلیل‌ها و بررسی داده‌های کمی، به برطرف کردن مشکلات موجود می‌پردازند، اما اطلاعات کمی هرگز احساسات مشتریان را نسبت به نام تجاری نشان نخواهد داد. می‌توان با استفاده از نرم‌افزار کوالارو (یک نرم‌افزار مشهور تحت وب که به کاربرانش اجازه می‌دهد بتوانند بازخوردهای مشتریان را جمع‌آوری کنند) یا ابزارهای دیگر نظرسنجی انجام داد و به علت بازدید کم برخی صفحات پی برد. برای به دست آوردن اطلاعات دست‌اول از مشتریان، ابتدا سوالات دقیقی را مطرح کنید. سپس با استفاده از داده‌های کمی و کیفی الگوها را تجزیه و تحلیل کرده و تغییرات بهتری در صفحات موجود ایجاد کنید.

4) متقاعد کردن مصرف‌کنندگان به خرید محصولات جدید

پس از اطلاع یافتن از الگوهای رفتاری مشتریان و بهینه‌سازی صفحات خود، زمان آن فرا رسیده روی بهینه‌سازی «سفر مشتری» تمرکز کنید. با این کار اطمینان حاصل می‌کنید بازدیدکنندگان وب‌سایت شما، به سراغ صفحه هدف صحیحی رفته‌اند که اغلب به معنای هدایت منابع مختلف دادوستد ارتباطات به صفحات هدف متفاوت است که هر صفحه پیرامون نیازهای بخش ویژه‌ای از مشتریان طراحی شده است. در حال حاضر، عمومیت دادن محتوا، تاثیر به شدت منفی بر کسب‌وکار خواهد گذاشت. به‌منظور اطمینان یافتن از ارائه اطلاعات صحیح از روش درست، خدماتی مانند VWO را برای انجام تست A/ B انجام دهید. اطلاعات به دست آمده از این روش به شما کمک می‌کند علاوه‌بر بهبود تجربه مشتری، تعداد مشتریان را نیز افزایش دهید. با استفاده از ابزار مناسب می‌توان در زمان و دیگر منابع با ارزش صرفه‌جویی کرد و استراتژی‌های مناسبی را به‌کار برد. به یاد داشته باشید که رشد به هیچ وجه مانند تبلیغات پولی (قرار دادن بنرهای تبلیغاتی در وب‌سایت‌هایی که بازدیدکنندگان فراوانی دارند و یکی از انواع بازاریابی اینترنتی به‌شمار می‌آید) نیست که با نتایج فوری همراه باشد. مطمئن باشید که پیشرفت یک فرآیند بلندمدت، مداوم و همیشه در حال تکامل است.

برای پرورش ذهنیت رشد در خودتون، نیاز دارید که آگاهی خوبی نسبت به ۳ شاخه بازاریابی، تکنولوژی(محصولات دیجیتال) و کدنویسی داشته باشید. هرچه بیشتر این ذهنیت رو در خودتون پرورش بدید، بیشتر به مثال‌های زنده‌ای از هک رشد بر خواهید خورد که در اطرافتون بصورت روزانه پدیدار میشن. نمونه‌هایی که معمولا در قالب به‌روز رسانی محصولات دیجیتال خواهید دید. حالا شاید بهتر متوجه بشید که چرا یک تعریف واحد از هک رشد وجود نداره و چرا تمام سعی ها بر اینه که تعاریف رو با مثالها و آوردن نمونه اثبات کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امین احدی

رشد برای یک استارتاپ مهم و حیاتی است

Related image

این واژه اولین بار توسط شون الیس استفاده شد که مسئول بخش رشد دراپ‌باکس در سال ۲۰۱۰ بود. او در وبلاگ خود نوشت:«هکر رشد کسی است که جهت‌گیری واقعی‌اش، رشد باشد.» اما معنی این گفته چیست؟


هکرهای رشد کسانی هستند که در مورد برنامه‌نویسی و بازاریابی اطلاعات دارند. نقش آنها تمرکز بر چگونگی جذب و حفظ مشتری است. توانایی‌های بازاریابی آنها شامل تست‌های A/B، پاسخنامه‌ها، پایگاه داده‌های SQL و داده‌های علمی و اینترنتی است.
به عنوان نمونه‌ تست A/B روشی برای ارزیابی تغییر در طراحی وب‌سایت موجود شماست. هدف معمولاً رسیدن به فروش یا سفارش بیشتر است. تست A/B با ارائه یک نسخه از سایت به ۵۰ درصد بازدیدکنندگان و نسخه دیگر سایت به ۵۰ درصد دیگر انجام می‌شود. اگر نسخه جدید بازخورد بهتری داشته باشد، نسخه را عوض می‌کنید وگرنه نسخه دیگری را امتحان می‌کنید.

چه کسی از هک رشد استفاده می‌کند؟

شرکت ایر بی‌ان‌بی به خاطر دوره‌های هک رشد خود بسیار معروف است. این شرکت یک راهبرد بازاریابی را معرفی کرد که افراد غیرفنی هم امکان اجرای آن را داشتند. به این ترتیب:
ایر بی‌ان‌بی به دنبال میلیون‌ها کاربر بود و شرکت کریگ لیست میلیون‌ها کاربر را داشت. لذا ایر بی‌ان‌بی برنامه‌ای برای استفاده از پایگاه بزرگ کاربران کریگ لیست ابداع کرد. وقتی کاربران ایر بی‌ان‌بی تبلیغ خود را وارد می‌کردند، گزینه آپلود آن روی کریگ لیست هم در اختیارشان قرار می‌گرفت. وقتی این تبلیغ روی کریگ لیست قرار می‌گرفت مسلماً لینکی در پایین آن قرار داشت که شما را به ایر بی‌ان‌بی می‌برد. این کار امکان دسترسی ایر بی‌ان‌بی به پایگاه میلیون‌ها کاربر یک پلتفرم جاافتاده را فراهم کرد و رشد سریع آن را ممکن ساخت.
برای اجرایی کردن این برنامه، تیم رشد ایر بی‌ان‌بی باید ابتدا یک اسکراپر وب طراحی می‌کرد که امکان تعامل با فرم‌ها را داشته باشد. سپس این اسکریپت تمامی فرم‌ها را از قبل با داده‌های صحیح برای ایجاد لیست پر می‌کرد. این کار ساده نبود و واقعاً نشان می‌دهد چطور نسل بعدی بازاریاب‌ها باید در برنامه‌نویسی نیز اطلاعات داشته باشند. اما فقط غول‌های فناوری نیستند که از هک رشد استفاده می‌کنند. من از تبلیغات فیس‌بوکم خسته شده بودم. هزینه کمی داشت اما ظاهراً نتیجه‌ای نداشت. راهبردهای تبلیغاتی دیگر موفق بودند – منابع پولی دیگر مانند بهینه‌سازی موقعیت در موتور جست‌وجو.
اینجا بود که پیکسل فیس‌بوک به کمک آمد. من یک پیکسل فیس‌بوک با استفاده از پلتفرم تبلیغاتی این سایت طراحی و نصب کردم و آن را به کد سایت خودم افزودم و نهایتاً راهبرد تغییر مسیری به وجود آوردم که اجرایی و زنده بود. این بخش کاربر را رهگیری می‌کند و به من امکان می‌دهد روی فیس‌بوک آنها بازاریابی کنم. یک پیکسل دیگر نیز برای رهگیری‌های موفق ایجاد شد تا به این ترتیب بتوانیم سفارش‌های خودمان را رهگیری و تحلیل کنیم. این تبلیغات هدفمند و مبتنی بر صفحات مورد بازدید کاربر هستند.
برای بهتر کردن بازگشت سرمایه، نسخه‌ای از عبارات و تصاویر را با تست A/B امتحان کردم. سپس میزان کلیک روی آنها و نتایج هزینه و دسترسی و بازده‌شان را تحلیل کردم. بعد از تحلیل عملکرد تبلیغات، موفق‌ترین آنها انتخاب شد.

آیا هک رشد مخصوص شرکت‌های فناوری است؟

خیر. من شرکتی با تمرکز روی بازاریابی و PR برای نویسندگان دارم و از راهبردهای هک رشد استفاده کرده‌ام. این مساله به ما امکان داده است به جمعیتی بزرگ از مخاطبان دسترسی پیدا کنیم و تعامل کارآمدتری با آنها داشته باشیم. تمامی انواع شرکت‌ها از این روش‌ها برای افزایش فروش و سفارش خود استفاده می‌کنند.

این روند چطور می‌تواند به شرکت‌های کوچک کمک کند؟

هک رشد اصلی متمرکز بر نتیجه است. هکر رشد می‌تواند در مورد یک راهبرد بازاریابی جدید تصمیم‌گیری کند، کد را بسازد و پس از اجرای آن، نتیجه را مورد تحلیل قرار دهد. هیچ تاخیری در میان نیست. برنامه جدید بازاریابی را می‌توان در عرض چند ساعت یا چند روز و نه چند ماه اجرایی کرد. مهم‌تر از همه اینکه دقیقاً می‌دانید برنامه بازاریابی شما تا چه حد خوب عمل می‌کند. داده و نتایج را می‌توان به صورت زنده تحلیل کرد. سرنخ‌های جدید را می‌توان با دقتی بیشتر پیش‌بینی و استفاده کرد.

همه این موارد چه مفهومی در تجارت دارند؟

اینکه بازار در حال تغییر است. روزهای هزینه پول بدون رهگیری نتیجه تمام شده است. هکرهای رشد نتایج را در سطح کلان رهگیری می‌کنند. همه چیز عملگرایانه است و تصمیمات جدید بازاریابی بر اساس داده انجام می‌شود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امین احدی