در دنیای امروز فروشگاه‌های زنجیره‌ای نقشی اساسی در زنجیره توزیع و فروش کالا دارند. این فروشگاه‌ها با ایجاد محیط‌هایی مدرن، گردآوری کالاهای متنوع و ارائه خدمات گوناگون، تجربه خریدی راحت و سریع را برای مشتریان فراهم کرده‌اند. با توجه به توسعه روزافزون این فروشگاه‌ها، ترسیم آینده این صنعت، هم برای مدیران و هم مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است.

ترسیم آینده فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تنها با توجه به سمت و سوی صنعت خرده‌فروشی و رشد روزافزون استفاده از فناوری‌های نوین در عرصه سفارش و خرید کالاها ممکن است. در مطلب پیش رو برخی از ملزومات فروشگاه‌های زنجیره‌ای آینده را که از سوی متخصصان روز دنیا ارائه شده است مطالعه می‌کنیم.
سفارشی سازی کالاها

یکی از امکانات فروشگاه‌های زنجیره‌ای در آینده، فراهم آوردن امکان سفارشی‌سازی برخی کالاها است. این فروشگاه‌ها به طور فزاینده‌ای به مکان‌هایی تبدیل می‌شوند که ما از آنها، نه فقط برای انتخاب کالاها بلکه برای طراحی و سفارش ساخت کالاهایی خاص با کمک متخصصان بازدید می‌کنیم. خواه سفارشی‌سازی کت و شلوار باشد، یا سفارش ساخت رایانه‌ای با امکانات سخت‌افزاری ویژه، یا طراحی یک دوچرخه ورزشی خاص. بنابر اصل سفارشی‌سازی، تجربه‌های فردی بی‌نظیری برای مشتریان ایجاد خواهد شد.


رقابت حرفه ای در فروشگاه‌ زنجیره ای خوب

با وجود فروشگاه‌های آنلاین بزرگی که تقریباً هر چیزی را که می‌خواهیم در مدت‌زمان یک یا دو روز برای مشتریان خود ارسال می‌کنند، وابستگی ما به فروشگاه‌های فیزیکی برای توزیع کالا به سرعت در حال کاهش است. بدین‌ترتیب، برندهای تجاری چاره‌ای ندارند جز اینکه، توجه روزافزون را به مکان‌های تجارتی خود با امکان ارائه کالا و خدمات و ایجاد ارتباط موثر و متفاوت با مشتریان متمرکز کنند.

برای مثال، خرده‌فروش کالاهای ورزشی کانادایی با نام Sport Check اخیراً از یک فروشگاه مفهومی رونمایی کرده‌ است که شاید بتوان آن را یک شهربازی بزرگسالان برای علاقمندان به ورزش دانست. مرکزی که ارائه مستقیم کالا را با ارائه خدمات و دانش مورد نیاز به کمک انواع رسانه‌ها و فناوری‌ها همراه کرده است. بنابراین در دنیایی که هر روزه، مشتریان به سمت خرید آنلاین مهاجرت می‌‎کنند، فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید مفهوم خرید را از یک معامله، به یک فعالیت جالب، نو و هیجان‌انگیز در زندگی تبدیل کنند.
مشتری فقط خریدار کالا نیست

در فروشگاه‌های زنجیره‌ای آینده، هدف از خرده فروشی فقط تبدیل هر مشتری به خریدار کالا نخواهد بود، بلکه جایگاه یک مشتری باید به جایگاه طرفدار و مبلغ برندهای تجاری ارتقا یابد. مشتری‌ای که با آگاهی مناسبی که در فرایند خرید از کالای مورد نظر پیدا کرده‌است، همچون مبلغی برای برند تجاری عمل کند.

بدین‌ترتیب فروشگاه‌های زنجیره باید بتوانند صرفنظر از شیوه سفارش و خرید کالا از سوی مشتری، از آنلاین، فروشگاهی یا موبایل، زیرساخت مناسب و مطبوع را برای شروع یک رابطه گفتگویی با مشتریان فراهم سازند، و فروشگاه نیز طی این روند، همچون مرکز ثقل احساسی برای نام‌های تجاری باشد.
افراد کمتر و عملکرد بیشتر

به دلیل رقابت روزافزون با فروشگاه‌های آنلاین، درآینده پیش رو، برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای چاره‌ای جز اتوماسیون کامل محیط‌های فروش باقی نمی‌ماند. هم‌اکنون فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای در دنیا از جمله فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت، همین روند را انتخاب کرده‌اند.

در دیگر بخش‌های بازار صنعت و تجارت نیز، بازرگانان سطح بالا، متصدیان سهام، پیشخوان موجودی کالا و حتا صندوق‌داران، با فناوری‌ها و سیستم‌های پیشرفته اتوماسیون جایگزین می‌شوند. در مقابل متصدیان فروش همچون سفیرانی از برندهای تجاری مختلف عمل می‌کنند و کارایی متفاوتی نسبت به گذشته خواهند داشت.
وقفه کمتر و تبادل بیشتر

آینده‌نگران زمینه فروش کالا معتقدند رویه فعلی خرده‌فروشان برای درخواست اطلاعات شخصی مشتریان، رویه‌ای کند است و می‌تواند باعث نارضایتی آنان شود. پیشنهاد این کارشناسان، انتقال کمتر اطلاعات مربوط به حریم خصوصی مشتری، و انتقال بیشتر اطلاعاتی است که باعث کسب اعتماد آنان از طریق عملکرد مناسب شده است.
اهمیت بروزرسانی در آینده فروشگاه‌های زنجیره‌ای

عموم مصرف‌کنندگان، و به ویژه مصرف‌کنندگان جوان اشتهای سیری‌ناپذیری برای کالاها، خدمات و برندهای جدید دارند. به همین دلیل، فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید با عطش بروزرسانی در سلیقه مشتریان، همگام باشند و مراکز خرید به درب چرخشی برای مارک‌ها و مفاهیم جدید مبدل شوند.
توجه ویژه به محصولات غذایی

از آنجا که خرده‌فروشان آنلاین بیشتر توجه خود را بر روی محصولات غیرغذایی متمرکز می‌کنند، فزوشگاه‌های زنجیره‌ای باید بتوانند در این زمینه بسیار قوی ظاهر شوند. وجود انواع غرفه‌های مربوط به صنایع غذایی، ایجاد غرفه‌هایی برای ارتباط با مشتریان و آموزش به آنها و ارائه اطلاعات لازم به مشتریان درباره مسائل بهداشتی و چشم‌اندازهای صنایع غذایی از ملزومات عملکرد مناسب در این زمینه است.

ترکیب فعالیت‌های گوناگون

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند مفهوم هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال تجربه تغییری اساسی است. به طوری که می‌توان گفت با انقلابی در این حوزه مواجهیم. برخی از این کارشناسان معتقدند مفهوم هایپرمارکت به عنوان یک مدل اقتصادی که تنها مبتنی بر مصرف انبوه باشد، از بین خواهد رفت. از یک سو باید اشتغال فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای به عنوان تامین‌کننده‌گان بزرگ مواد غذایی، بر اساس ارزش‌های جدیدی که برای مصرف‌کننده‌گان اهمیت یافته تعریف شود و از سوی دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای آینده باید ترکیبی از فعالیت‌های مسکونی، اقتصادی، توریستی و اجتماعی را به طور همزمان دربرگیرند و دنبال کنند.
موقعیت جغرافیایی و مسایل زیست ‌محیطی

امروزه بخش قابل توجهی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای به نقاط پرجمعیت شهری اختصاص دارد. با این وجود مکان‌هایی در مناطق نیمه‌شهری گزینه‌ای مناسب برای هایپر مارکت‌ها خواهند بود. این مراکز در چنین موقعیت‌های جغرافیایی، با امکانات رفاهی و تفریحی ویژه و استفاده از مزایای زیست محیطی خود، همچون مناطق ویژه اقتصادی و مراکز گردشگری عمل خواهند کرد. البته در چنین مواردی به طور خاص باید موانع رفت و آمد مشتریان با ارائه پارکینگ‌های بزرگ یا طبقاتی و خطوط تاکسیرانی برطرف شود.

همچنین از سقف هایپرمارکت‌ها می‌توان برای نصب صفحه‌های خورشیدی و ایجاد باغچه‌هایی استفاده کرد که به عنوان بخشی از پاسخ ما به بحران آب و هوا محسوب می‌شوند.

به دلیل تاثیر ویژه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در زندگی روزمره مردم، از نقش این مراکز خرید، می‌توان به عنوان نقاط عطف در پروژه‌های شهری نیز بهره برد. به طوری که به کمک آنها می‌توان از گسترش شهرها و تمرکز بیش از حد جمعیت جلوگیری کرد.. بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپرمارکت‌ها در نزدیکی شهرها دارای زمین‌های وسیعی هستند که می‌توانند با همکاری خود آن‌ها در پروژه های شهری جای بگیرند.
ایجاد فروشگاه‌های آنلاین برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای

سالهاست حرکت به سمت خرید آنلاین بر روند خرده‌فروشی در شکل‌های گوناگون آن مسلط است. اما در دنیای معاصر و با تجربه دنیای پساکرونا ایجاد فروشگاه‌های آنلاین نیز برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای به یک امر حیاتی مبدل شده است. برای این کار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید اشکال جدیدی از اتوماسیون را تجربه کنند. همچنین امکان پرداخت به طور خودکار از طریق تلفن هوشمند، چه در فردشگاه‌های آنلاین و چه در فروشگاه‌های فیزیکی از امکانات فروشگاه‎‌های زنجیره‌ای در آینده خواهد بود.
القای تجربه به مشتریان

فروشگاه‌ زنجیره‌ای سورنا در آینده باید دانش خود را به مشتریان القا کنند و تجربه کلی آنها را بهبود بخشند. برای مثال در بخش مواد غذایی، این به روزرسانی‌ها می‌‍تواند شامل ارائه غذاهای تازه، غذاهای فورتکورت، مناطق غذایی و کلاس‌های آشپزی برتر باشد. هر یک از این ویژگی‌ها باید با مشاوره متخصص ترکیب شود. البته این فعالیت‌ها نیاز به هزینه‌های بیشتر دارند که برای تأمین اعتبار این سرمایه گذاری، فروشگاه‌ها باید از فناوری‌های مدرن اتوماسیون استفاده کنند که کارکنان را از انجام کارهای معمول آزاد می‌کند. این ساعات آزاد شده را می توان در فعالیت‌هایی سرمایه‌گذاری کرد که ارزش بیشتری برای مشتری ایجاد می‌کنند.
برچسب‌های دیجیتال و تعامل آنلاین با مشتریان

امروزه برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح دنیا از برچسب‌های الکترونیکی بروز شده و خودکار برای قفسه‌های خرید استفاده می‌کنند که این امر باعث صرفه‌جویی در جایگزینی برچسب‌های کاغذی می‌شود. برچسب‌های الکترونیکی همچنین می‌توانند قیمت‌گذاری پویا را برای تخفیف محصولات بیش از حد انبار یا محصولاتی که به تاریخ انقضا نزدیک شده‌اند، تسهیل کنند.

درآینده همچنین تلفن‌های هوشمند مشتریان ممکن است قیمت‌های شخصی‌شده را نشان دهند. انجام این کار برای فروشگاه‌ها این امکان را فراهم می‌کند که پیشنهادات سفارشی ارائه دهند که مشخصات مشتری، سابقه خرید و موقعیت فعلی فروشگاه را در نظر می‌گیرد. بنابراین تعامل با مشتریان چه در فروشگاه‌ها و چه به صورت آنلاین کاملاً فردی و شخصی‌سازی‌شده خواهد شد.
سخن پایانی

گسترش فرهنگ خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای باعث شده تا دنیای فروشگاه‌های زنجیره‌ای سورنا به فراسوی مرزهای خود برسد و آغاز عصری جدید را رقم بزند. آگاهی از سمت و سوی چنین دنیایی برای سرمایه‌گذاران و مدیران این فروشگاه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع مبتنی بر این دوراندیشی‌ها است که مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند، به کمک کارمندان خود امکان تجربه‌ای لذت‌بخش از خرید را برای مشتریان ایجاد کنند.