ویروس کرونا چیست؟
ویروسهای کرونا خانواده بزرگی از ویروسها هستند که میتوانند حیوانات و انسانها را بیمار کنند. تعداد زیادی از ویروسهای کرونا که تاکنون شناخته شده اند، موجب ابتلا به طیفی از عفونتهای دستگاه تنفسی در انسانها میشوند. که از سرماخوردگی تا ابتلا به بیماریهای شدیدتری مثل سندروم تنفسی خاورمیانه مرس- MERS  و سندروم تنفسی حاد سارس- SARS  متغیر هستند. ویروس کرونایی که به تازگی کشف شده است عامل ابتلا به بیماری کووید- 19 است.

 

اولین و مهمترین علامت ابتلا به بیماری کرونا چیست؟

این بیماری عمدتا با لرز، بدن درد، گلودرد و سرفه ی خشک با یا بدون تب بروز می یابد. تعدادی از بیماران نیز علائمی مانند اسهال، درد شکم، سردرد، تعریق، گرفتگی بینی و آبریزش بینی دارند همچنین در برخی از بیماران فقط تب و خستگی خفیف وغیره بروز پیدا می کند. بیمارانی که این بیماری در آنها شدت می یابد، دچار مشکل تنفسی و تنگی نفس می شوند. لازم به ذکر است در برخی از بیماران ممکن است از دست دادن حس بویایی و چشایی اتفاق افتاده که پس از یک تا دو هفته بهبود یابد.

تست کرونا در منزل متخصص پزشکی

سرویس تخصصی تست کرونا اسنپ دکتر با هدف دسترسی راحت‌تر افراد راه‌اندازی شده ‌است. شما می‌توانید از طریق اپلیکیشن و سایت اسنپ دکتر نسبت به رزرو تست کرونا اقدام کنید. این تست توسط مراکز و آزمایشگاه‌های تخصصی، معتبر و مورد اعتماد و با رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی، در منزل یا محل کار شما انجام می‌شود. پاسخ تست کرونا در کمتر از ۴۸ ساعت از طریق اسنپ دکتر در اختیار شما قرار می‌گیرد.

هنگام بروز علائم، مراجعه زودرس به پزشک چه اهمیتی دارد؟

تشخیص سریعتر بیماری باعث می شود که هم فرد مبتلا کمتر باعث انتقال آن در جامعه شود وهمچنین توجه بیشتر به علائم هشدار و شروع سریعتر درمان شانس بهبودی را افزایش دهد. باید توجه داشت که در شرایط همه گیری یک ویروس، میبایست اولین شک ابتلا به همان ویروس باشد. 

 

ما از متخصصان خود درخواست کرده‌ایم حقایقی را در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم به کمک آنها به سؤالات عمده‌ای که والدین می‌پرسند پاسخ دهیم. در ادامه، اطلاعاتی درباره این ویروس، کارهایی که باید برای پیشگیری از سرایت هر چه بیشتر آن انجام داد و نحوه حفاظت از خود دربرابر خطر آلوده شدن ارائه شده است.

ویروس‌های کرونا چه هستند؟

ویروس‌های کرونا گروه بزرگی از ویروس‌ها هستند که می‌توانند حیوانات و انسان‌ها را آلوده کنند و باعث بروز ناراحتی‌های تنفسی شوند؛ این ناراحتی‌ها ممکن است به اندازه سرماخوردگی خفیف یا به اندازه ذات الریه شدید باشند. در موارد نادر، ویروس‌های کرونای حیوانی، انسان‌ها را آلوده می‌کنند و سپس بین آنها سرایت پیدا می‌کنند. شاید ویروس SARS (نشانگان تنفسی حاد) در سال 2002 الی 2003 را به خاطر بیاورید؛ این ویروس نمونه‌ای از ویروس کرونا بود که از حیوانات به انسان‌منتقل شد. یکی دیگر از موارد مهم و جدیدتر نژاد ویروس‌کرونا، MERS (نشانگان تنفسی خاورمیانه) نام دارد که در سال 2012 در خاورمیانه کشف شد و به گفته دانشمندان این ویروس ابتدا از شتر به انسان انتقال پیدا کرده است.
ویروس کرونا چگونه سرایت پیدا می‌کند؟ منبع معتبر مقاله

در انسان، این ویروس عمدتاً از طریق تماس مستقیم با فرد بیمار سرایت پیدا می‌کند. این ویروس همچنین می‌تواند از طریق لمس سطح آلوده و سپس لمس دهان، بینی یا چشم‌ها سرایت پیدا کند، اگرچه گمان می‌رود این شیوۀ اصلی سرایت ویروس نباشد.
مردم چگونه می‌توانند از سرایت این بیماری پیشگیری کنند؟

 اگر تب نداشته باشیم کرونا نداریم؟

تب یکی از اصلیترین علائم کووید- 19 است اما همان طور که بارها محققان هشدار دادند امکان درگیری با این بیماری به شکل بدون علامت وجود دارد، پس افراد میتوانند تب نداشته باشند اما به کروناویروس مبتلا شوند.


علائم بالینی کرونا در پوست چیست؟
مهمترین علائم کرونا در پوست ضایعاتی شبیه به کهیر، بیماریهای ویروسی و آبله مرغان است. وجود تب در افراد مهم است؛ یعنی اگر فردی به مراکز درمانی مراجعه کند و دارای تب باشد و علائم پوستی داشته باشد، باید به کرونا فکر کند. اگر فرد تب نداشته باشد اما علائم پوستی داشته باشد شاید خیلی مهم نبوده و مربوط به کرونا
نباشد.


 در چه افرادی باید احتیاطات (فاصله، ماسک و ...) را در نظر گرفت؟

با توجه به وجود دوره کمون 2 تا 11 روزه و قابلیت انتقال ویروس در این دوران و حتی پس از آن، می بایست مراودات اجتماعی کاهش یافته و نسبت به همه افراد استفاده از ماسک و سایر توصیه های احتیاطی و بهداشتی در نظر گرفته شود.


کرونا در چه شرایطی خطر آسیب جدی و مرگ دارد؟

با توجه به شرایط بدنی متفاوت در افراد مختلف، می تواند از علائم یک سرماخوردگی ساده تا علائم شدید و خطر مرگ را برای همه افراد و طیف های سنی در بر داشته باشد. این علائم معمولا خفیف هستند و شروع آنها تدریجی است. همچنین میزان ورود اولیه ویروس به بدن تاثیر بسزایی در شدت علائم دارد. همین امر اهمیت زدن ماسک و رعایت اصول پیشگرانه را در جهت کاهش مرگ و میر می رساند. برخی از افراد مبتلا ممکن است هیچ یک از علائم بیماری را تجربه نکرده و احساس ناخوشی نکنند. به هر حال در سالمندان، افرادی که بیماریهای زمینهای مثل فشار خون بالا، دیابت، بیماریهای قلبی، نقص ایمنی، سابقه بدخیمی، BMI بالا و ... دارند، احتمال وخامت بیماری بیشتر است.


چه کسانی به کرونا مبتلا نمی شوند؟
هیچ فردی از پیش دربرابر بیماری کرونا ( COVID- 19 ) مصون نیست. بر خلاف تصور عموم، احتمال ابتلا به این بیماری در کودکان نیز وجود دارد اما در اغلب موارد علائم بیماری در کودکان خفیف است. عوارض جدی این بیماری عمدتاً در افراد مسن و یا افراد با سابقه بیماریهای زمینهای میتواند رخ دهد.

 

«مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری» (CDC) اقدامات بهداشتی خوبی ازجمله این موارد را توصیه می‌کند: شستشوی مکرر دست، مصرف مایعات، سرفه کردن در قسمت داخلی آرنج یا دستمال کاغذی و ماندن در خانه در صورت احساس بیماری. به‌علاوه، توصیه می‌کنیم که حتی اگر بیمار نیستید در خانه بمانید، مگر اینکه واقعاً لازم باشد بیرون بروید، و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید (حداقل شش فوت یا حدود دو متر از دیگران فاصله بگیرید) و ماسکی بپوشید که دهان و بینی شما را بپوشاند.

راه اصلی انتشار این بیماری، از طریق قطره های تنفسی است که با سرفههای فرد مبتلا در محیط پخش میشود.احتمال ابتلا به کووید- 19 از طریق تماس با فردی که هیچ علائمی ندارد، کم است. البته، بسیاری از مبتلایان به کووید- 19 ، به ویژه در مراحل ابتدایی بیماری، علائم خفیف دارند. به هر حال توصیه به رعایت نکات بهداشتی در برخورد با همه افراد جامعه توصیه می گردد.


علائم بیماری ویروس کرونای جدید (کووید-19) چیست؟

موارد زیر علائم ویروس کرونای جدید هستند:

تب یا لرز

سردرد

سرفه، گلودرد، انسداد بینی یا آبریزش بینی

از دست دادن ناگهانی حس چشایی یا بویایی

تنگی نفس یا مشکل در تنفس

حالت تهوع، استفراغ یا اسهال

سرگیجه، یا درد عضلات یا بدن
آیا کووید-19 قابل درمان است؟

هیچ واکسنی وجود ندارد و از آنجایی که ویروس است، آنتی‌بیوتیک‌ها هم روی آن تأثیری ندارند. ارائه‌دهندگان مراقبت بهداشتی بدون اینکه درمان خاصی وجود داشته باشد، عموماً اقدام به معالجه علائم و ایجاد احساس راحتی بیشتر در بیمار می‌کنند.