داکت اسپلیت یک دستگاه تهویه‌ی مطبوع شبیه به کولر گازی اسپلیت دیواری است ولی یک سری ویژگی‌های مختص به خود دارد؛ همین ویژگی‌ها باعث تفاوت و حتی برتری داکت اسپلیت نسبت به اسپلیت‌های معمولی می‌شود. نصب و اجرای این دستگاه، به دانش فنی و تخصص بالایی نیاز دارد. چرا که در ابتدا باید موقعیت قرارگیری بخش‌های مختلف آن درون ساختمان مشخص شود و سپس طراحی متناسب با کاربری پروژه انجام گردد.

انواع داکت اسپلیت

انواع داکت اسپلیت دو نوع اینورتر و معمولی می‌باشد.
در نوع اینورتر موتور الکتریکی به صورت متغیر کار کرده و سرعت بالایی دارد و همین امر باعث سریع تر کار کردن آن می‌شود که می‌تواند در مصرف انرژی هم صرفه جویی کند.
منظور از دور الکتریکی متغیر این است که با توجه به میزان دمایی که شما تنظیم می‌کنید در مواقعی که محیط خنک می‌شود دور متغیر کم شده و و زمانی که دمای هوا گرم می‌شود دور متغیر زیاد می‌شود و همین امر سبب می‌شود در مصرف انرژی صرف جویی شود.
در نوع معمولی که دور موتور ثابت است موتور به صورت ثابت و همیشگی کار می‌کند و تا زمانی که شما نخواهید کم یا زیاد نمی‌شود و حتما باید خاموش یا روشن شود که همین امر باعث پر مصرف شدن اسپلیت معمولی خواهد شد.

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت (Ducted Split Air Conditioning) نوعی دستگاه تهویه مطبوع است که می‌تواند برای تمام مصارف مسکونی، اداری و تجاری مورد استفاده قرار بگیرد. داکت اسپلیت برای انتقال هوا، از کانال‌های تهویه (کانال گالوانیزه، پلی یورتان و یا لوله‌های فلکسیبل) استفاده می‌کند و این ویژگی در واقع یکی از مواردی است که آن را با اسپلیت‌های گازی دیواری متمایز می‌کند. این وجه تمایز همچنین باعث برتری داکت اسپلیت نسبت به اسپلیت معمولی می‌شود؛ زیرا وجود کانال‌های تهویه باعث می‌شود که هوای مطبوع (سرد یا گرم) به‌طور یکسان و متوازن به تمام قسمت‌های درون ساختمانِ تهویه شونده، توزیع گردد.

بنابراین شما به خرید تنها یک دستگاه داکت اسپلیت نیاز خواهید داشت. این در حالی است که در صورت استفاده از اسپلیت‌های معمولی، برای تهویه‌ی تمام قسمت‌های یک ساختمان، مجبور به خرید تعداد مجزایی اسپلیت خواهید شد.

داکت اسپلیت شامل دو قسمت یونیت داخلی و یونیت خارجی است. یونیت داخلی داکت اسپلیت در زیر سقف کاذب ساختمان‌ها نصب می‌شود. یونیت داخلی داکت اسپلیت درون محیط تهویه شونده و یونیت خارجی در بیرون از محیط تهویه شونده قرار می‌گیرد. یونیت داخلی، هوای محیط را دریافت کرده (توسط کانال برگشت) و پس از خنک یا گرم کردن هوا، توسط کانال رفت آن را توزیع می‌کند.

    

داکت اسپلیت چطور کار می‌کند؟

برای شرح چگونگی کارکرد داکت اسپلیت باید انواع عملکرد آن را بررسی کنیم. داکت اسپلیت از نظر عملکردی شامل سه نوع است:
داکت اسپلیت دو منظوره‌ی سرمایشی و گرمایشی

در این نوع داکت اسپلیت، سرمایش و گرمایش محیط تهویه شونده از طریق مصرف انرژی الکتریکی یا برق تامین می‌شود. دیاگرام سیکل تبرید تراکمی (حالت سرمایش) در شکل زیر نشان داده شده است. کارکرد حالت سرمایش به‌طور خلاصه به این صورت است که مبرد در کمپرسور متراکم شده (فشار و دمای آن افزایش یافته) و پس از تبدیل شدن به مایع سرد از کندانسور خارج می‌شود. مبرد در حالت مایع، از لوله مویین نصب شده در یونیت داخلی، عبور کرده تا فشارش کاهش یابد.

مبردِ فشار پایین و سرد به اواپراتور وارد شده و در آنجا هوای گرم اتاق را جذب کرده و به حالت گاز تبدیل می‌شود. سپس، مبرد در حالت گاز وارد کمپرسور شده و این سیکل مجددا تکرار می‌شود. در یونیت داخلی، هوای گرم محیط تهویه شونده از طریق فن به درون اواپراتور مکش می‌شود و سپس این حرارت به مبرد منتقل می‌شود. در مرحله‌ی بعد، هوای مکش شده سرد می‌شود و از دریچه خروجی هوا در یونیت داخلی، به محیط تهویه شونده برمی‌گردد و ما در نهایت می‌توانیم این هوای سرد خارج شده از دستگاه را احساس کنیم.

 

این در حالی است که جهت تأمین هوای گرم مورد نیاز توسط داکت اسپلیت، دو شیوه تعریف شده وجود دارد:

  1. استفاده از کویل آب گرم: با پیش بینی یک کویل گرمایشی در پشت یونیت داخلی و با عبور آب گرم دیگ از آن، می توان جریان هوای گرم لازم را جهت گرمایش ساختمان تأمین کرد و این در شرایطی است که تنها فن های یونیت داخلی روشن بوده و یونیت خارجی شامل کمپرسور و فن های کندانسور، کاملاً خاموش می باشد.
  2. معکوس کردن سیکل برودتی: می توان با معکوس نمودن جهت گردش جریان مبرد در سیکل کاری داکت اسپلیت همانند هیت پمپ (مشابه شیوه گرمایش در کولر گازی) جریان بخار داغ خروجی از کمپرسور را به جای عبور از کندانسور، وارد اواپراتور (کویل DX یونیت داخلی) کرده تا منجر به افزایش دمای هوای عبوری از روی کویل شود.