اگر در ایام نوروز قصد مسافرت با هواپیما را دارید، باید قبل از آن به فکر تست کرونا برای پرواز باشید. انجام این تست برای پرواز، قوانین و مقررات خاص خود را دارد. اگر می‎خواهید از برنامه‎ریزی‌های خود عقب نمایید، بهتر است در این زمینه اطلاعات لازم را کسب نمایید. در غیر این صورت احتمالا اجازه پرواز نخواهید نداشت. با شیوع کووید-۱۹ سازمان‌های زیادی با مشکل مواجه شدند که صنعت حمل و نقل هوایی نیز از آن بی‎بهره نماند. دو موضوع مهم وجود دارد:  اول اینکه نمی‎توان جلوی پروازها را برای مدت زمان طولانی گرفت و دوم اینکه برای جلوگیری از انتقال بیماری، تست کرونا و ملاحظات مربوط به آن باید جزئی از روند پرواز در نظر گرفته شود.

برای این منظور، کشورها قوانین خاصی را تعیین کرده‌اند که از آن جمله آنها می‎توان به آزمایش کرونا قبل و بعد از پرواز و قرنطینه اشاره کرد.

اهمیت تست کرونا در سفرهای هوایی

شاید بپرسید سفرهای هوایی چگونه به شیوع کرونا کمک خواهد کرد؟ پاسخ چندان پیچیده نیست. کافی است به رفتار ویروس و ماهیت سفر با هواپیما توجه کنید. هر چقدر ارتباط و تماس انسان‌ها با یکدیگر بیشتر شود، به همان میزان شیوع بیماری شدت خواهد یافت. در هر پرواز، تعداد زیادی مسافر جابجا خواهد شد. آنها باید در سالن‎های انتظار، منتظر بمانند، از گیت‌های بازرسی عبور کنند و ... . در طی یک پرواز به طور قابل ملاحظه‌ایی تماس انسان‌ها با یکدیگر افزایش می‎یابد و همین موضوع برای شیوع گسترده کرونا کافی است.

فکر می‌کنید چند درصد از مسافران، به حفظ فاصله اجتماعی مقید هستند؟ آیا در همه شرایط می‎توان فاصله اجتماعی را حفظ کرد؟ آیا می‎توان تضمین کرد که با رعایت فاصله اجتماعی و ماسک زدن، از انتقال بیماری به طور قطعی جلوگیری خواهد شد؟ از سویی دیگر آیا می‎توان پروازها را به طور کامل تعطیل کرد؟

در حال حاضر برای سفر به ترکیه، هم در پرواز رفت و هم در پرواز برگشت نیاز به ارائه تست منفی کرونا است. اما ترکیه اعلام کرده به زودی برای اکثر  مسافران ورودی این گزینه حذف خواهد شد . در حال حاضر منطقی ترین و مقرون به صرفه‌ترین گزینه پیش روی مسافران ایرانی، کشور ترکیه و شهرهای پرطرفدار آن مانند استانبول، آنتالیا، کوش آداسی و  . . .  هستند.  فصل خرداد هم از لحاظ آب و هوایی بسیار مناسب سفر است و هم از لحاظ قیمتی. با شروع فصل تابستان قیمت تورهای شهرهای مختلف ترکیه افزایش قابل توجهی پیدا می کند، پس اگر قصد سفر به ترکیه را دارید بهترین فرصت همین خرداد ماه و اوایل تیرماه است.

تست کرونا در استانبول

استانبول و تورهای استانبول سالیان زیادی است که به عنوان اصلی ترین مقصد توریستی خارجی مورد توجه ایرانیان است. مسافت تقریبا نزدیک، تعداد بالای پروازهای مستقیم چارتری و سیستمی، تنوع هتل ها، امکان خرید البسه با بهترین نرخ ها مخصوصا در ایام آفرها، نزدیکی فرهنگی دو کشور و …  باعث می شود که تورهای استانبول به عنوان اصلی ترین گزینه پیش روی ایرانیان باشند. از تور استانبول میتوان به عنوان یکی از ارزانترین تورهای پیش روی مسافران سفرهای خارجی نیز یاد کرد. معمولا تورهای استانبول در قالب تورهای ۴ ،۵ و یا ۶ شب و روزه بیشترین طرفدار را دارند و اکثر مسافران نیز ترجیح می دهند هتل خود را در مناطق تکسیم یا شیشلی انتخاب نمایند. همچنین اگر تاکنون به استانبول سفر نداشته‌اید باید بدانید که استانبول دیدنی های بسیار زیادی دارد و فقط در خرید خلاصه نمیشود.

تست کرونا قبل و بعد از سفر هوایی تا حدود زیادی می‎تواند ریسک انتقال بیماری را کاهش دهد. به همین دلیل کشورها برای پروازها قوانین و مقررات خاصی در نظر گرفته‌اند. هرگز ادعا نمی‎شود که قوانین شیوع بیماری را متوقف خواهد کرد اما در کاهش آن تاثیر بسزایی خواهد داشت.
چرا تست کرونا قبل از پرواز لازم است؟

در روز و ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا، بسیاری از کشورها پروازهای خود را لغو کردند. اما با طولانی شدن بیماری، این راه‌حل خسارت‌های زیادی را به شرکت‌های هواپیمایی وارد کرد. بنابراین کشورها به این فکر افتادند که از ورود افراد ناقل جلوگیری کنند.

از آنجا که هر کشور قوانین خاص خود را دارد، لازم است قبل از هر چیزی از طریق منابع معتبر اطلاعات کافی در این مورد را کسب نمایید. در غیر این صورت ممکن است با مشکلات جدی مواجه شوید. افراد زیادی به دلیل عدم اطلاع از این قوانین پرواز خود را از دست داده‌اند یا از ورود به کشور مورد نظر منع شده‌اند.

قبل از سفر، تست کرونا در استانبول برای پرواز را فراموش نکنید

انواع تست کرونا

برای تشخیص و بررسی کرونا، از آزمایش آنتی بادی و PCR استفاده می‎کنند.

برای تست آنتی بادی لازم است تا نمونه خون گرفته می‎شود. در طی آن پزشک به بررسی آنتی بادی‌های بدن خواهد پرداخت که از جمله آنها می‎توان به  IgM و IgG اشاره کرد. با ورود ویروس به بدن و بروز عفونت، بدن شروع به تولید آنتی‎بادی IgM خواهد کرد. بنابراین اگر سطح آن در بدن زیاد باشد، به این معنا است که شما در شروع بیماری قرار گرفته‌اید و به مراقبت نیاز دارید. اگر سطح IgG بالا باشد، یعنی بدن توانسته بر بیماری غلبه کند و وضعیت شما رو به بهبودی است.

در تست PCR از بزاق و ترشحات حلق و بینی نمونه گرفته می‎شود. برای این منظور از ابزاری به نام سواپ استفاده خواهد شد. تکنسین سواپ ۱۵ سانتیمتری را به انتهای بینی و حلق وارد خواهد کرد. به این ترتیب نمونه‌ایی از ترشحات در محلول بافر قرار گرفته و جهت بررسی به آزمایشگاه فرستاده خواهد شد. از این تست به عنوان آزمایش اصلی کرونا یاد می‎شود. در واقع اگر می‌خواهید بدانید به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اید یا خیر؟ باید به سراغ این تست بروید. این آزمایش از اعتبار کافی برخوردار است. بنابراین اگر پاسخ آن مثبت باشد، یعنی شما به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اید و باید قرنطینه شوید. از تست آنتی بادی به عنوان آزمایش مکمل و بررسی مرحله بیماری استفاده خواهد شد.  

قبل از سفر، تست کرونا برای پرواز را فراموش نکنید

کدام تست کرونا برای سفرهای هوایی لازم است؟

برای اینکه اجازه پرواز داشته باشید، لازم است در کنار مدارک هویتی خود، نتیجه تست PCR را نیز ارائه دهید. در غیر این صورت اجازه پرواز به شما داده نخواهد شد. از آنجا که آماده شدن نتیجه تست به زمان نیاز دارد، باید برای انجام آزمایش برنامه‎ریزی داشته باشید. همچنین باید بدانید برای این منظور بازه زمانی خاصی در نظر گرفته شده است. به طور مثال، انجام تست باید مربوط به سه روز قبل از پرواز باشد. در صورتیکه فاصله زمانی بین تست کرونا و پرواز بیشتر از حد استاندارد باشد، از ورود شما به هواپیما جلوگیری خواهد شد.  

اگر به تست فوری کرونا نیاز دارید، مجموعه می‎تواند در این زمینه به شما کمک کند.

راه‌­های پیشگیری از ویروس کرونا

اگرچه هیچ واکسنی برای پیشگیری از کووید-۱۹ وجود ندارد، شما می ­توانید اقداماتی برای کاهش خطر ابتلا انجام دهید. سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری برای جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ اقدامات زیر را پیشنهاد داده­ اند:

    از مهمانی­ های بزرگ و تجمعات انبوه بپرهیزید.
    با افراد مریض یا دارای علائم تماس نزدیک برقرار نکنید (تا ۲ متر فاصله بگیرید).
    تا حد امکان در خانه بمانید و به­ خصوص اگر خطر بروز بیماری جدی در شما بالاست، بین خودتان و دیگران (تا ۲ متر) فاصله ایجاد کنید. یادتان باشد ممکن است بعضی از افراد بدون داشتن علائم یا اطلاع از ابتلا به کووید-۱۹، دچار این بیماری بوده و آن را به دیگران منتقل کنند.
    دستان خود را مرتبا به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید یا از مایع ضدعفونی­ کننده­ ی حاوی الکل ۷۰% استفاده کنید.
    در مکان­ های عمومی، مانند خواروبارفروشی، که اجتناب از تماس نزدیک با دیگران دشوار است ماسک بزنید (به­ خصوص در مکان­ هایی که شیوع بیماری در آن بیشتر بوده است). از ماسک پارچه ­ای غیر جراحی استفاده کنید- ماسک جراحی و N95 باید در اختیار پرستاران و پرسونل پزشکی قرار گیرد.
    هنگام عطسه یا سرفه جلوی دهان خود را با آرنج یا دستمال بپوشانید. دستمال آلوده را دور بیندازید. فورا دستان خود را بشویید.
    به چشم، بینی و دهان دست نمالید.
    درصورت بیماری، ظرف، لیوان، حوله، وسایل خواب و سایر موارد خانگی را از دیگران جدا کنید.
    سطوحی که مرتب در معرض تماس قرار دارد، مانند دستگیره­ ی در، کلید چراغ، وسایل الکترونیکی و پیشخوان ­ها را هر روز تمیز و ضد عفونی کنید.
    اگر مریض هستید، در خانه بمانید و به محل کار یا مدرسه نروید. فقط برای دریافت مراقبت­ های پزشکی از خانه خارج شوید. اگر بیمار هستید، از وسایل نقلیه­ ی عمومی، تاکسی و سوار شدن در یک ماشین بپرهیزید.

 

برای انجام تست کرونا پرواز به چه مراکزی باید مراجعه کنیم؟

از آنجا که ممکن است برخی افراد با نتایج جعلی اقدام به پرواز نمایند؛ ارائه نتیجه تست کرونا از هر آزمایشگاهی پذیرفته نخواهد شد. به همین دلیل باید به سراغ آزمایشگاه‌هایی بروید که نتایج آن در کشورهای مقصد و مبدا مورد تایید قرار گرفته است.
هزینه تست کرونا برای سفرهای هوایی

هزینه تست کرونا در منزل و برای سفرهای هوایی در مجموعه ، کاملا شفاف است. برای این منظور انتخاب‌های متعددی خواهید داشت. برای مثال می‌توانید از تست پی سی آر ۱۲ ساعته بهره ببرید. در طی آن تکنسین به محل مورد نظر شما اعزام خواهد شد. برای اینکه نتیجه آزمایش دقت بالایی داشته باشد، نمونه‌گیری به طور همزمان از طریق بینی و حلق انجام می‌شود.