سیستم وی ار اف تقریبا شبیه به چیلر تراکمی است. تفاوت عمده سیستم وی آر اف با چیلر تراکمی در مدار آن می باشد. در واقع در مدار سیستم vrf آب وجود ندارد و مبرد مستقیما انرژی گرمایی بین یونیت های داخلی و خارجی را حمل می کند. به عبارت دیگر در کولر گازی وی ار اف عمل خنک کنندگی و سرمایش مستقیما با استفاده از مبرد انجام می شود. این در حالی است که در چیلرها ، آب درون یک مبدل جا سازی شده در چیلر ، سرد شده و با پمپ به فن کویل های درون ساختمان ارسال می شود.

فواید سیستم‌های VRF عبارتند از:

  •     برخلاف سیستم‌های تهویه مطبوع مرکزی، سیستم مبرد متغیر برای ارسال هوای مطبوع در تمام ساختمان به اتوماسیون متکی نیست.
  •     تنظیمات متغیر به شما امکان می‌دهد برای هر منطقه از فضای کاری خود، درجه حرارت و جریان مناسب را تنظیم کنید.
  •     ۳۰ درصد کارآمد‌تر از سیستم‌های HVAC معمولی است.
  •     به لطف تجهیزات سبک و مدولار سبک، نصب این سیستم آسان است.
  •     قابلیت گرمایش و سرمایش همزمان بدون وجود مجرای کار را دارد.
  •     به طور متوسط قابلیت ​​۲۰ تا ۳۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری نسبت به سیستم‌های دیگر تهویه مطبوع را دارد.

مضرات سیستم‌های VRF عبارتند از:

  1.     نیاز به سیستم تهویه اختصاصی برای انتقال هوای بیرون به مناطق مختلف
  2.     خطوط مبرد طولانی و تعداد زیادی اتصالات شاخه ممکن است منجر به نشت مبرد شود.
  3.     نیاز به خطوط تخلیه میعانات برای هر واحد داخلی VRFاست.
  4.     استفاده از گرمای اضافی ممکن است برای گرم شدن سریع لازم باشد.
  5.     رعایت حداکثر مقدار مبرد مجاز در یک حجم معین
  6.     برای سرمایش در تمام سال در آب و هوای سرد ایده آل نیست.
  7.     یافتن پیمانکاران و تکنسین‌ها جهت تعمیر و نگهداری که با این فناوری آشنا باشند دشوار است.

اگر شما از کولر گازی و اسپلیت استفاده می کنید به احتمال زیاد بار ها با نام کولرگازی نسل جدید با سیستم VRF یا همان وی ار اف مواجه شده باشید. اما شاید برای بسیاری از شما سوال باشد که منظور از سیستم وی آر ف کولر گازی و اسپلیت چیست؟ در ادامه این مقاله برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سیستم VRF کولرگازی ، خرید و یا اطلاع از قیمت آن با ما همراه باشید.

به سیستم وی ار اف اسپلیت مرکزی وی ار اف نیز گفته می شود. زیرا همانند اسپلیت ها به صورت دو تکه ساخته می شود. این سیستم برای اولین بار در سال ۱۹۸۲ در ژاپن اختراع و تولید شد. لازم به ذکر است که هم اکنون سیستم های تهویه مطبوع VRF در ۵۰ درصد از ساختمان های اداری و در ۳۳ درصد ساختمان های بزرگ تجاری این کشور به کار می رود.

سیستم VRF چیست؟

برای پاسخ به این سوال باید اشاره کنیم که کولر های گازی جدید با استفاده از سیستم وی ار اف تولید و عرضه می شوند. اما منظور از وی آر اف کولر گازی چیست؟ وی ار اف در واقع مخفف عبارت Variable Refrigerant Flow و به معنی متغیر جریان مبرد می باشد. سیستم VRF در واقع و به عبارت بسیار ساده دستگاه یکپارچه سرمایشی و گرمایشی است که به صورت دو تکه (شامل یونیت خارجی و یونیت های داخلی) ساخته شده و با لوله کشی مسی حاوی مبرد به یکدیگر متصل می شوند.


یونیت خارجی وی آر اف در مکانی خارج از ساختمان مانند پشت بام یا حیاط نصب شده، به صورت مرکزی به چندین یونیت داخلی یا همان فن کویل متصل می شود و سرمایش و گرمایش ساختمان را تامین می کند. در سیستم وی آر اف با تکنولوژی خاصی می توان مقدار جریان مبردی که به هر یونیت داخلی ارسال می شود را کنترل و دقیقا مطابق با نیاز مصرف کننده ، دمای هر فن کویل را مستقلا و به میزان دلخواه تنظیم نمود.
نحوه عملکرد سیستم وی ار اف

فن کویل زمینی : این دستگاه ها معمولا در ظرفیت های ۲۰۰ الی ۱۲۰۰ فوت مکعب در دقیقه تولید می‌شوند که قادر به هوا دهی به صورت بالایی یا روبرویی هستند.
فن کویل سقفی : این دستگاه ها دارای ۲ نوع با کابین و بدون کابین هستند. ظرفیت این سیستم ها مانند مورد قبلی بین ۲۰۰ الی ۱۲۰۰ می‌باشد و در بالای سقف کاذب نصب می‌شود.
فن کویل کاستی : این مدل نیز نوعی از سیستم های سقفی می‌باشد که کویل آن در بالای سقف کاذب نصب می‌شود و با استفاده از ریموت نیز می‌توانید دمای آن را تنظیم کنید.

سیستم فن کویل تخصصی

فن کویل دیواری : این سیستم ها نیز از نظر کارکرد فرق چندانی با مدل های دیگر ندارد و بر روی دیوار نصب می‌شود. این سیستم ها امروزه بسیار مورد توجه سازندگان قرار ککرفته است.
فن کویل کانالی : ظرفیت این ف کویل ها بین ۶۰۰ الی ۲۰۰ فوت مکعب در دقیقه می‌باشد و دارای ۲ ن.ع ایستاده و افقی می‌باش
دو نوع سیستم مختلف فن کویل برای وی آر اف وجود دارد:

خنک شونده با هوا: که در آن چندین کمپرسور به یک حلقه لوله کشی مبرد وصل می‌شوند. توجه ویژ‌ه‌ای باید به انتخاب تجهیزات در مکان‌هایی با شرایط محیطی گرم (دمای هوای بالاتر از ۹۵ درجه فارنهایت) اتخاذ شود.

خنک شونده با آب: که در آن چندین کمپرسور به یک حلقه منبع آب وصل می‌شوند و امکان بازیابی حرارت بین واحدهای کمپرسور را فراهم می‌آورد.