وزارت اقتصاد در اطلاعیه‌ای، فراخوان واگذاری و پذیره‌‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌‌گذاری قابل معامله (ETF) «واسطه‌گری مالی یکم» را منتشر کرده و از طریق این واگذاری، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، باقی‌مانده سهام خود در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‌های البرز و اتکایی امین را واگذار می‌کند.

به منظور انجام این فرآیند لازم است، این طرح پذیره‌نویسی تهیه‌شده، به امضای همه مؤسسان شرکت برسد. در مرحله بعدی، این طرح به اداره ثبت شرکت‌ها در تهران، یا اگر در شهرستان باشد به دایره ثبت شرکت‌ها، تحویل داده می‌شود.

همچنین در نقاطی که دایره ثبت شرکت‌ها وجود ندارد به اداره ثبت‌اسناد و املاک محل تقدیم می‌شود. البته لازم است، مؤسسان، علاوه بر طرح پذیره‌نویسی، اظهارنامه و اساسنامه شرکت را نیز به مرجع ثبت شرکت‌ها تحویل دهند. مرجع ثبت شرکت‌ها پس از مطالعه اظهارنامه و طرح اساسنامه شرکت و طرح پذیره‌نویسی سهام و تطبیق آن‌ها با قانون، اجازه انتشار اعلامیه پذیره‌نویسی سهام را صادر می‌نماید.

 

پس از گذراندن این مراحل، موسسین شرکت، باید اعلامیه‌ای را در روزنامه‌ای که قبلاً معین کردند، آگهی کنند. همچنین بانکی که تعهد سهام در آن انجام می‌شود را نیز باید اعلام نمایند. درنهایت اعلامیه پذیره‌نویسی سهام اعلان عمومی می‌شود و پذیره‌نویسان احتمالی برای تعهد سرمایه شرکت از آن مطلع می‌شوند.

پذیره نویسی سهام دولت معتبر و قانونی

در شرکت‌های سهامی عام، حداقل ۳۵ درصد سرمایه شرکت باید تأدیه شود. به این معنی که پرداخت کل سرمایه الزامی نیست ولی ۳۵ درصد حداقل باید تعهد به پرداخت شود که این کار از طریق بانک صورت می‌گیرد. اعلام تعهد پرداخت سرمایه توسط سهامداران در صورت‌جلسه‌ای که به امضای کلیه آنان می‌رسد قید می‌شود. هرکسی در مقابل نام خود میزان سرمایه تعهدی و مبلغی را که حاضر است فوراً پرداخت کند، نوشته و امضاء می‌کند. درواقع آنان باید ورقه‌ای را به نام ورقه تعهد سهم که حاکی از قبول و تعهد پرداخت بهای سهم است، تکمیل و امضاء کنند.

این عمل را پذیره نویسی می‌گویند. ظرف مهلتی که در اعلامیه پذیره‌نویسی معین‌شده است علاقه‌مندان، به بانک مراجعه می‌نمایند و ورقه تعهد سهم را تکمیل و امضاء و مبلغی را که نقداً باید پرداخت شود تأدیه و رسید دریافت می‌کنند. امضاء ورقه تعهد سهم، به خودی خود مستلزم قبول اساسنامه شرکت و تصمیمات مجامع عمومی شرکت.

ورقه تعهد سهم در دو نسخه تنظیم و با قید تاریخ به امضای پذیره‌نویس یا قائم‌مقام قانونی او می‌رسد. نسخه دوم ورقه تعهد سهم مزبور با قید رسید وجه با مهر و امضای بانک به پذیره‌نویس داده می‌شود. ورقه تعهد سهم بر اساس ماده (۱۳ ل. ا. ق. ت) ورقه تعهد سهم شامل نکات ذیل است:

  1. نام و موضوع و مرکز اصلی و مدت شرکت.
  2. سرمایه شرکت.
  3. شماره و تاریخ اجازه انتشار اعلامیه پذیره‌نویسی و مرجع صدور آن.
  4. تعداد سهامی که مورد تعهد واقع می‌شود و مبلغ اسمی آن و همچنین مبلغی که از آن بابت نقداً در موقع پذیره‌نویسی باید پرداخت شود.
  5. نام بانک و شماره‌حسابی که مبلغ لازم توسط پذیره‌نویسان باید به آن حساب پرداخت شود.
  6. هویت و نشانی کامل پذیره‌نویس.
  7. قید اینکه پذیره‌نویس متعهد است مبلغ پرداخت‌نشده سهام مورد تعهد را طبق مقررات اساسنامه شرکت تأدیه نماید.

بنا بر این گزارش پذیره‌نویسی از بامداد روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ آغاز می‌شود و تا ساعت ۲۴ چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ادامه دارد. حداقل مبلغ پذیره‌نویسی برای هر یک از اشخاص حقیقی دارای کد ملی ۱۰۰ هزار ریال و حداکثر مبلغ ۲۰ میلیون ریال قابل انجام است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد. قیمت هر واحد سرمایه‌گذاری مبلغ ۱۰۰ هزار ریال در نظر گرفته شده است و وجوه واریزی باید مضربی از این عدد باشد. از مزایای این خرید، بهره‌مندی هموطنان از تخفیف ۲۰درصدی است.

قیمت سهام تشکیل‌دهنده واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق در روز آغاز پذیره‌نویسی، متوسط قیمت سهام در ۳۰ روز گذشته (منتهی به انتشار این آگهی) با احتساب ۲۰ درصد تخفیف (که ۵ واحد درصد از آن به‌عنوان دارایی سرمایه‌‌گذاران و به‌منظور انجام عملیات بازارگردانی نزد صندوق نگهداری خواهد شد) است.

تمامی متقاضیان اعم از مشتریان بانک یا سایر هموطنان می‌توانند با ورود حداقل اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی، تاریخ تولد، نام پدر، کدپستی، شماره تلفن همراه و شماره شبای بانکی فرد پرداخت‌کننده در این سامانه ثبت نام کنند.

داشتن کد معاملاتی (کدبورسی) برای پذیره‌نویسی الزامی نیست و متقاضیان برای انجام معامله این واحدها که از ۲ ماه بعد از تخصیص امکان‌پذیر است، می‌توانند به تدریج طی ماه‌های آینده و در فرصت مناسب در سامانه سجام ثبت نام کرده و کد معاملاتی را مطابق رویه‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه دریافت و اقدام کنند. بانک تجارت به منظور رفاه حال بیشتر هموطنان در حال بررسی و افزایش شعب منتخب مجهز به سامانه ثبت نام سجام است که در آینده نزدیک لیست این شعب اعلام خواهد شد.

 

شرایط خرید سهام شرکت های دولتی

 این پذیره نویسی سهام دولت صرفاً شامل اون دسته از اشخاص حقیقی ایرانی می شه که دارای شماره ملی هستند و به این ترتیب اشخاص حقوقی نمی تونند در پذیره نویسی شرکت کنند.

 شروع این پذیره نویسی از صبح روز یکشنبه 1399/02/14 بوده و پایان اون  چهارشنبه 1399/02/31 خواهد بود.

به هموطنان عزیز پیشنهاد می کنیم که  به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا  برای پذیره نویسی به شعب بانک ها و کارگزاری ها مراجعه نکنند و پذیره نویسی رو از طرق غیرحضوری انجام بدهند.

 

با ایوا به ازاء هر کد ملی، بدون محدودیت سنی و بدون نیاز به کد بورسی و ثبت نام در سامانه سجام، می تونید تا سقف 2 میلیون تومان سهام دولت رو (در بانک های ملت، تجارت، صادرات و بیمه های البرز و اتکایی امین) خریداری کنید.